Minim Invasive Neurosurg 1984; 27(4): 98-105
DOI: 10.1055/s-2008-1053668
Originalarbeiten - Articles

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Clinicopathological study of acute subdural haematoma in the chronic healing stage

Clinical, histological and ultrastructural comparisons with chronic subdural haematomaKlinisch-pathologische Studie über das akute subdurale Hämatom im chronischen HeilungsstadiumT. Yamashima, S. Yamamoto
  • Department of Neurosurgery, University of Kanazawa, School of Medicine, Kanazawa, Japan
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Publication History

Publication Date:
25 April 2008 (online)

Summary

Seven cases of acute subdural haematoma in the chronic healing stage, were studied clinicopathologically. Operation was not performed until 17-30 days after major trauma, and revealed subdural granulation tissue of irregular thickness, but no visible inner membranes. Although this capsule contained blood pigment and numerous macrophages, new haemorrhagic foci or eosinophilic infiltrations were extremely rare. Capsular vessels generally had thick vascular walls, distinct basement membranes and tight endothelial junctions. Perivascular blood substance was presumably not secondary haemorrhage from these vessels, but residue from the acute subdural haematoma itself. The possibility of transition from this haematoma to chronic subdural haematoma is discussed.

Zusammenfassung

7 Fälle von akuten subduralen Hämatomen wurden klinisch-pathologisch während des chronischen Heilungsstadiums untersucht. Die Operation wurde nicht vor dem 17. bis zum 30. Tag nach einem größeren Trauma durchgeführt und zeigte subdurales Granulationsgewebe unregelmäßiger Stärke, aber keine sichtbaren inneren Membranen. Obwohl dieses Gewebe zahlreiches Blutpigment und Makrophagen enthielt, waren neue hämorrhagische Herde oder eosinophile Infiltrationen extrem selten. Kapselgefäße hatten stets dicke Gefäßwände, deutliche basale Membranen und enge endotheliale Verbindungen. Das perivaskuläre Blut war wahrscheinlich keine sekundäre Blutung dieser Gefäße, sondern Residuen des akuten subduralen Hämatoms selbst. Die Möglichkeit eines Übergangs dieses Hämatoms zum chronischen subduralen Hämatom wird besprochen.

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