Minim Invasive Neurosurg 1983; 26(2): 36-41
DOI: 10.1055/s-2008-1053608
Originalarbeiten - Articles

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Non-traumatic Intracerebral haemorrhage

Prognostic implications of neurological and computer-tomographical findings in 100 consecutive patients*Nicht-traumatische, intrazerebrale BlutungenPrognostische Bedeutung neurologischer und computertomographischer Befunde bei 100 konsekutiven PatientenU. Mayr1 , P. Bauer2 , J. Fischer3
  • 1University Hospital for Nervous Diseases, Innsbruck (Director: Prof. Dr. med. F. Gerstenbrand, M. D.)
  • 2Institute of Medical Statistics and Documentation, University of Vienna, Vienna (Director: Prof. Dr. med. F. X. Wohlzogen, M. D.)
  • 3University Hospital for Neurosurgery, Innsbruck (Director: Prof. Dr. med. V. Grunert, M. D.)
* Presented in part at the 5th Annual Meeting, American Society of Neuroimaging, Dorado Beach, Puerto Rico, USA, February 14-18, 1982
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

One hundred cases of non-traumatic intracerebral haemorrhage were studied retrospectively. The mortality was 41%, although however, the cause of death in 10% of the cases was not directly related to the intracerebral haemorrhage. Clinical neurological and CT findings available in the first few hours after the admission of the patients were selected for the Statistical analysis, using a linear stepwise discriminant analysis including jack-knife Classification and a simple independence model for the variables. The results indicate that the outcome can be predicted with relatively great accuracy in individual patients, and that the level of consciousness on admission and the age of the patient are the most important factors for prognosis. The addition of CT-based variables did not achieve any significant improvement in the accuracy of the prediction of the outcome.

Zusammenfassung

100 konsekutive Fälle mit nicht-traumatischen intrazerebralen Blutungen wurden retrospektiv analysiert. Die Mortalität betrug 41%, wobei jedoch die Todesursache in 10% der Fälle nicht in direktem Zusammenhang mit der intrazerebralen Blutung stand. Für die statistische Analyse wurden die innerhalb der ersten Stunden nach der Aufnahme der Patienten erhobenen neurologischen und computertomographischen Befunde verwendet. Die mit Hilfe eines Computers durchgeführte Diskriminanz-analyse ergab, daß die Prognose bei individuellen Patienten mit verhältnismäßig großer Genauigkeit vorhergesagt werden kann und daß dabei der Grad der Bewußtseinstrübung bei der Aufnahme und das Alter der Patienten die wichtigsten Faktoren sind. Durch die Hinzunahme computertomographischer Kriterien wurde keine wesentliche Verbesserung der statistischen Vorhersage des Ausgangs erzielt.

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