Minim Invasive Neurosurg 1990; 33(4): 122-126
DOI: 10.1055/s-2008-1053570
Fallberichte - Case Reports

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Foramen Monroi - Blockade durch ein Riesenaneurysma der Arteria basilaris*

Fallbeschreibung und LiteraturübersichtForamen monroi - blockade by a giant aneurysm of the a. basilarisCase report and survey of literatureC. Goetz1 , V. Seifert1 , B. Haubitz2
  • 1Neurochirurgische Klinik (Direktor: Prof. Dr. med. Dr. h.c. H. Dietz),
  • 2Zentrum Radiologie, Abteilung Neuroradiologie (Vorsteher: Prof. Dr. H. Becker) Medizinische Hochschule Hannover
* Herrn Prof. Dr. med., Dr. h.c. H. Dietz zum 65. Geburtstag gewidmet.
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung

In dem beschriebenen Fall verursachte ein nicht thrombosiertes sacculäres Riesenaneurysma einer Megalodolicho - Basilaris eine Blockade der Foramina Monroi. Der Patient war durch die rasch einsetzenden Zeichen des Hydrocephalus occlusus aufgefallen. Wegen des direkten Abganges mehrerer großer Gefäße aus dem Aneurysmadom war eine Aneurysmaklippung oder endovaskuläre Embolisation nicht durchführbar. Der Patient erhielt zur Druckentlastung einen biventrikulo-peritonealen Shunt und wurde klinisch deutlich gebessert entlassen. Einen Monat später verstarb er an einer massiven Subarachnoidalblutung aus dem bekannten Aneurysma. In der vorliegenden Arbeit werden die differentialdiagnostischen Probleme der klinischen und radiologischen Befunde des Patienten diskutiert, und es wird ein Überblick über die relevante Literatur zu den wenigen vergleichbaren Fällen gegeben.

Abstract

A case of a giant aneurysma of the basilar artery bifurcation with occlusive hydrocephalus due to bilateral foramen of Monro occlusion is reported. The patient presented with progressive neurological deterioration which led to computerized tomography examination and implantation of a ventricular shunt as an emergency procedure. After the patient had recovered to a certain extent, four-vessel angiography was performed that demonstrated a giant basilar tip aneurysm. As the posterior communicating, the posterior cerebral as well as the superior cerebellar arteries originated from the aneurysm sac direct surgical attack as well as endovascular treatment was considered to be impossible. A permanent biventricular-abdominal shunt system was implanted and the patient was discharged. Three weeks later the patient was readmitted comatose after he had suffered a massive subarachnoid hemorrhage from which he finally died. The clinical and radiological signs, the differential-diagnostic considerations as well as the few cases of foramen of Monro occlusion by a giant basilar artery tip aneurysm, presented in the literature so far, are discussed.

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