Minim Invasive Neurosurg 1992; 35(5): 145-149
DOI: 10.1055/s-2008-1052267
Originalarbeiten - Articles

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Clinical features of intradural neurinomas in the cauda equina and around the conus medullaris

Klinik der intraduralen Neurinome in der Cauda equina und in der Gegend des Conus medullarisJ. Hanakita, H. Suwa, S. Nagayasu, S. Nishi, K. Iihara, H. Sakaida
  • Department of Neurosurgery, Shizuoka General Hospital, Shizuoka, Japan
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

In this contribution the clinical features of eleven patients suffering from a neurinoma in the cauda equina and around the conus medullaris are analysed. Because of the relative mobility of the roots and the wide space in the spinal canal, tumours arising in the cauda equina or around the conus medullaris can become larger than any other spinal tumours. Lumbago was the predominant symptom as the initial complaint. Nocturnal pain relieved by Walking was noticed in one patient. Two cases showed spontaneous remission and relapse. Multiple tumours were found in 6 cases (55%). Macroscopic cyst formation was found in 5 cases (45%). Among the eleven patients, total removal of the tumour, including the involved root, was performed in ten. The numbers of the resected nerve roots were one root in 6 cases, two roots in 2, and three roots in 2. Only one patient showed postoperative slight weakness of the leg.

Zusammenfassung

Die klinischen Aspekte bei 11 Patienten mit einem Neurinom in der Cauda equina und in der Gegend des Conus medullaris werden besprochen. Tumoren der Cauda equina und um den Conus medullaris können größer werden als andere spinale Tumoren infolge der relativen Beweglichkeit der Wurzeln und der Weite des Spinalkanals. Das häufigste Frühsymptom war Lumbago (“Hexenschuß”). Bei einem Patienten bestanden nächtliche Schmerzen, die durch Laufen gemildert werden konnten. In zwei Fällen erfolgte spontane Remission und Rückfall. Multiple Tumoren wurden in 6 Fällen (55%) festgestellt. In 5 Fällen trat makroskopische Zystenbildung ein (45%). Bei 10 von 11 Patienten wurde Totalexzision des Tumoren einschließlich der betroffenen Wurzel durchgeführt. Die Anzahl reserzierter Nervenwurzeln betrug eine Wurzel in 6 Fällen, 2 Wurzeln in 2 Fällen und drei Wurzeln in 2 Fällen. Nur bei einem Patienten trat postoperativ eine leichte Beinschwäche auf.

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