Minim Invasive Neurosurg 1992; 35(4): 103-107
DOI: 10.1055/s-2008-1052258
Originalarbeiten - Articles

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Sex Steroid hormones in the pathogenesis of chronic subdural haematoma

Sexualhormone in der Pathogenese des chronischen subduralen HämatomsR. Giuffrè1 , E. Palma2 , G. Liccardo1 , F. Sciarra2 , F. S. Pastore1 , G. Concolino2
  • 1Institute of Neurosurgery, 2nd State University of Rome
  • 2“Clinica Medica V”, La Sapienza University of Rome
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Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

In order to verify whether hormonal factors could be involved in the pathogenesis of Chronic Subdural Haematoma (CSDH), based on clinical and epidemiological demonstration of higher incidence of this disease in male patients and particularly in those with high urinary estrogen values, Estradiol (ER) and Progesterone (PR) Receptors were studied in the Haematoma External Membrane (HEM) in 18 male and 7 female CSDH patients. The observed higher incidence of ER and PR in male rather than in female patients (73% vs 27% and 72% vs 28% for male and female patients respectively), and the higher concentration of ER in the HEM of male rather then female patients (55 ± 15 S. E. vs 13 ± 7 S.E. fmol/mg protein) suggest that this pathological process, which affects individuals whose gonadal activity is quiescent, is mainly dependent upon hormonal local effect played by estrogen compounds on the HEM of the male patients. In this sex, in fact, whose tissues are not usually adapted to an estrogen action, the effect of estrogens on a responsive tissue such as the newly-vascularized HEM could lead to an increased formation of tissue Plasminogen Activator (t-PA), a compound that, escaping into the subdural collection, could maintain a local hyperfibrinolysis with formation of Fibrinogen Degradation Products (FDP). Therefore local hyperfibrinolysis enhanced by steroid hormones and the subsequent CSDH may perhaps be influenced by the prophylactic or adjuvant treatment with inhibitors either of the aromatase activity or of the estrogen action at receptor level.

Zusammenfassung

Um nachzuweisen, daß hormonale Faktoren bei der Pathogenese des chronischen subduralen Hämatoms (CSDH) eine Rolle spielen - zu vermuten durch den klinischen und epidemiologischen Hinweis der höheren Inzidenz bei Männern, insbesondere bei denen mit höheren Östrogen-Werten im Urin - wurden bei 18 männlichen und 7 weiblichen Patienten mit CSDH die Östrogen (ER)- und die Progesteron (PR)-Rezeptoren in der äußeren Hämatom-Kapsel (HEM) bestimmt. Die gefundene höhere Rate von ER und PR bei männlichen gegenüber den weiblichen Patienten (73% vs 27% und 72% vs 28%) und die höhere Konzentration von ER in der HEM (55 ± 15 vs 13 ± 7 fmol/mg Protein) lassen vermuten, daß dieser pathologische Prozeß, der Individuen mit ruhender Gonadenfunktion befällt, hauptsächlich von einem lokalen hormonalen Effekt östrogener Verbindungen in der HEM der männlichen Patienten abhängig ist. Bei Männern ist das Gewebe gewöhnlich nicht an die Östrogen-Effekte adaptiert und bei der Reaktion von Gewebe wie der neuvaskularisierten HEM kann es zur erhöhten Bildung von Plasminogen-Faktor (t-PA) kommen. Diese Substanz kann beim Übertritt in das Hämatom zu einer lokalen Hyperfibrinolyse mit gleichzeitiger Erniedrigung von Fibrinogenen (FDP) führen. Daher kann die lokale Hyperfibrinolyse - verstärkt durch Steroid-Hormone und nachfolgendes CSDH -vielleicht durch die prophylaktische oder zusätzliche Behandlung mit Antiöstrogenen auf dem Rezeptorenniveau oder mit Antiaromatasesubstanzen.

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