Minim Invasive Neurosurg 1991; 34(6): 163-165
DOI: 10.1055/s-2008-1052081
Originalarbeiten - Articles

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Short term volume effects of a hypertonic saline bolus during neurosurgery

Kurzzeitige Plasmavolumenverschiebungen durch einen hypertonen NaCl-Bolus während neurochirurgischer EingriffeSt. Henschen, M. W. Busse, St. Zisowsky, B. Panning, S. Piepenbrock, R. H. Staffensky
  • Departments of Physiology (Prof. Dr. D. Böning), Anaesthesiology (Prof. Dr. S. Piepenbrock) and Neurosurgery (Prof. Dr. H. Dietz), Medical School Hanover, Hanover
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Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

Intracranial hypertension which does not respond to customary hyperosmotic agents may successfully be treated with hypertonic saline. The absence of diuresis and the maintainance of intravascular volume are supposed to be the main advantages of hypertonic sodium chloride. Volume overload and toxic hyperosmolality from frequent application of such solutions are possible disadvantages. The presented experiments checked the time course of intravascular volume shifts after a 100ml 1-molar saline bolus in 14 patients during neurosurgery using plasma protein concentration changes. An initial intravascular volume expansion of about 270 ml remained quite unchanged for the first 8 minutes, followed by a nearly linear decrease. Extrapolation of the curves demonstrated that the preinfusion state would have been reached after about 20 minutes. Osmolality remained increased by about 4 mosmol/kg 15 min after the bolus. Thus it appears that repetitive infusion of these amounts of hypertonic saline will cause no serious volume overload if 30 minutes intervals are kept, but osmolatity should be checked before each bolus.

Zusammenfassung

Intrakranielle Hypertension, die nicht auf die üblichen hyperosmolalen Lösung anspricht, kann u. U. mit hypertoner NaCl behandelt werden. Das Fehlen einer gesteigerten Diurese und damit verbunden die Konstanz des intravasalen Volumens gelten als die Hauptvorteile dieser Therapie. Mögliche Nachteile bei wiederholter Gabe sind Volumenüberlastung bzw. unerwünschte Hyperosmolalität. Die vorliegende Studie zeigt den Zeitgang der Plasmavolumenverschiebungen nach einem hypertonen NaCl-Bolus (100 ml, 1-molar), bei 14 Patienten während neurochirurgischer Eingriffe. Einer initialen Volumenexpansion von ca 270ml, die über rund 8 min anhielt, folgte ein praktisch linearer Abfall des Plasmavolumens. Die Extrapolation der Daten ergibt, daß der Ausgangswert vor Bolusgabe nach ca 20min erreicht worden wäre. Die Osmolalität dagegen war 15 min nach Bolusgabe immer noch um ca 4mOsm/kg H2O erhöht. Es läßt sich folgern, daß auch bei wiederholter Gabe hypertoner NaCl keine Volumenüberlastung zu befürchten ist, wenn 30min Intervalle einhalten werden. Die Osmolalität sollte allerdings bei häufigen Bolusgaben überprüft werden.

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