Minim Invasive Neurosurg 1991; 34(5): 148-150
DOI: 10.1055/s-2008-1052076
Originalarbeiten - Articles

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Clinical pattern of chronic subdural haematoma

Die Klinik des chronischen subduralen HaematomsZ. Kotwica, J. Brzeziński
  • Department of Neurosurgery, Medical Academy of Łódź, Poland
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Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

To assess the clinical manifestation of chronic subdural haematoma (CSH) the authors retrospectively analysed the files of 131 adult patients treated in the Department of Neurosurgery Medical Academy of Łódź. In 14 patients the illness had a sudden onset, suggesting cerebral stroke. 50% of patients had symptoms of raised ICP, there were no differences between young and older patients. In patients older than 40 years focal neurological deficits were more frequent, and in 13% of them focal signs were homolateral to CSH. In 9 patients the lesion produced symptoms of transtentorial herniation within a very short period. The authors think that despite the great progress in neuroradiology and neurosurgery, the condition may still be overlooked if the clinical picture does not suggest an intracranial spaceoccupying growth.

Zusammenfassung

Um die klinische Manifestation des chronischen subduralen Haematoms (CSH) zu beurteilen, analysierten die Autoren die Verläufe von 131 Patienten, die in der neurochirurgischen Abteilung der Medizinischen Akademie von Lodz behandelt wurden. Bei 14 Patienten begann die Erkrankung plötzlich mit den Zeichen eines Schlaganfalles. 50% der Patienten boten Hinweise auf einen erhöhten ICP, zwischen jungen und älteren Patienten gab es keinen Unterschied. Bei den über 40jährigen waren fokale neurologische Ausfälle häufiger, darunter 14% homolateral zum CSH. Bei 9 Patienten führte die Läsion in kurzer Zeit zu den Symptomen einer supratentoriellen Einklemmung. Die Autoren glauben, daß trotz der großen Fortschritte der Neuroradiologie und Neurochirurgie ein CSH dennoch übersehen werden kann, wenn das klinische Bild nicht auf eine intrakranielle Raumforderung hinweist.

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