Minim Invasive Neurosurg 1991; 34(5): 135-140
DOI: 10.1055/s-2008-1052073
Originalarbeiten - Articles

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Clinical significance of computed tomography in early aneurysm surgery

Zur klinischen Bedeutung der Computertomographie bei der Aneurysma-FrühoperationM. Hornyak, J. Gilsbach, A. Harders
  • Department of Neurosurgery, University Clinic Freiburg, Medical School, Freiburg, FRG
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Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

The significance of computer tomographic findings for the analysis of complications or the course and prognosis after early aneurysm surgery was analyzed on the basis of 100 patients consecutively operated on for ruptured cerebral aneurysms. Intracerebral or extended intraventricular hematomas were a poor prognostic sign. An acute hydrocephalus had a negative effect only on the early course but not on the final results. Nearly all (94) of the patients presented postoperatively with a cerebral volume increase either by CSF release, edema, and/or vasoparalysis. A correlation with the final result could not be observed. Twenty-two patients presented with ischemic infarction in the postoperative CT scan, one had hemorrhagic infarction. In 19 of the 22 cases the cause of the infarction could be related to the surgical trauma. In 10 cases it remained asymptomatic. In only one case vasospasm was responsible for a symptomatic infarction. The findings show that early surgical repair of a ruptured cerebral aneurysm is an effective method to prevent rebleeding and ischemic infarction by vasospasm. The hemorrhage and the operation, however, are followed by a large number of visible morphological lesions in the CT scan.

Zusammenfassung

Die Bedeutung der computertomographischen Befunde für eine Komplikationsanalyse, für den Verlauf und die Prognose bei der Aneurysmafrühoperation wurde anhand der Unterlagen von 100 konsekutiv, früh, innerhalb von 72 Stunden nach der Ruptur, an einem Hirngefäßaneurysma operierten Patienten untersucht. Als prognostisch ungünstig erwies sich ein intrazerebrales und/oder ausgedehntes intraventrikuläres Hämatom. Eine akute Liquorzirkulationsstörung beeinflußte zwar den frühen Verlauf, aber nicht das Langzeitergebnis (94). Fast alle Patienten wiesen postoperativ eine Hirnvolumenzunahme durch Liquorverlust, Ödem und/oder Vasoparalyse auf. Das Resultat wurde dadurch nicht beeinflußt. 22 Patienten hatten postoperativ einen computertomographisch erkennbaren ischämischen und ein Patient einen hämorrhagischen Infarkt. Sie konnten in 19 von 22 Fällen einem operativen Trauma zugeordnet werden, waren aber in immerhin 10 Fällen asymptomatisch. In nur einem einzigen Fall war ein Vasopasmus mitbeteiligt an einem symptomatischen Infarkt. Es wird geschlossen, daß die Aneurysmafrühoperation eine effektive Methode ist, eine Nachblutung und ischämische Infarkte durch Vasospasmen zu verhindern, aber die Blutung und die Operation nicht spurlos an dem Gehirn vorbeigehen.

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