Minim Invasive Neurosurg 1991; 34(3): 85-89
DOI: 10.1055/s-2008-1052061
Originalarbeiten - Articles

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Microsurgical management of suprasellar and intraventricular meningiomas

Mikrochirurgische Therapie suprasellärer und intraventrikulärer MeningiomeP. Conforti, A. Moraci, V. Albanese, M. Rotondo, C. Parlato
  • Institute of Neurosurgery, Ist Faculty of Medicine, University of Naples, Italy
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

A series of 78 intracranial meningiomas (68 suprasellar, 10 intraventricular) were operated on in our Institute after the advent of the operating microscope. In our review, we discuss the microsurgical technical problems related to the preservation of vascular and brain structures in the removal of intraventricular and parasellar meningiomas. Basic diagnostic criteria to plan correctly the surgical approach will be emphasized. Mortality and morbidity in parasellar meningiomas is, in our opinion, related to the experience of the surgeon in using the operating microscope rather then in using the laser and CUSA. We will also discuss the Utility of preoperative embolization of the lesion as well as the indications for intraoperative EC/IC bypass. Finally, morbidity and mortality related to different approaches for intraventricular meningiomas will be discussed.

Zusammenfassung

In unserer Klinik wurden 78 intrakranielle Meningiome (68 supraselläre, 10 intraventrikuläre) mikrochirurgisch operiert. In dieser Arbeit werden die technischen mikrochirurgischen Probleme besprochen in bezug auf die Schonung der vaskulären und der Hirnstrukturen bei der Entfernung der intraventrikulären und suprasellären Meningiome. Es ist unumgänglich, daß grundlegende diagnostische Untersuchungen für die korrekte Operationsplanung durchgeführt werden. Mortalität und Morbidität bei parasellären Meningiomen sind nach unserer Meinung abhängig von der Erfahrung des Chirurgen sowohl im Umgang mit dem Operationsmikroskop als auch in der Benutzung von Laser und CUSA. Es wird ebenso die Nützlichkeit präoperativer Embolisation wie auch die Indikation für intraoperativen EC/IC-bypass diskutiert. Schließlich werden Morbidität und Mortalität der intraventrikulären Meningiome in Abhängigkeit von den verschiedenen operativen Zugängen besprochen.

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