Klin Padiatr 1994; 206(6): 437-439
DOI: 10.1055/s-2008-1046646
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Univariate Tolerance Regions for Fibrinogen, Antithrombin III, Protein C, Protein S, Plasminogen and α2-Antiplasmin in Children Using the New Automated Coagulation Laboratory (ACL) Method

Feststellung von Normalbereichen für Fibrinogen, Antithrombin III, Protein C, Protein S, Plasminogen und α2-Antiplasmin bei Kindern und Jugendlichen unter Verwendung der ACL-MethodeUlrike  Nowak-Göttl1 , Markus  Funk1 , Gerlinde  Mosch2 , Bruno  Wegerich1 , Bernhard  Kornhuber1 , Hans Klaus Breddin2
  • 1Center of Paediatrics, Dept. Haematology and Oncology, University Hospital Frankfurt/Main
  • 2Dept. of Internal Medicine, University Hospital Frankfurt/Main
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

To avoid misclassification of lowered or enhanced coagulation proteins in childhood the purpose of this study was to establish functional normal ranges for healthy children aged 6 months to 16 years. PT, aPTT, fibrinogen, antithrombin III, protein C, protein S, plasminogen and α2-antiplasmin were tested using the new Automated Coagulation Laboratory (ACL) method. Values for PT, aPTT, fibrinogen, antithrombin III, plasminogen and α2-antiplasmin were closely comparable in all children although we found a minimum range of 61% in children aged 8 to 16 years in plasma concentrations of α2-antiplasmin. Children <2.5 years showed reduced lower boundaries encompassing 95% of the population for protein C and protein S activity, although medians for protein S activity were similiar in all children. The rapid and automatic determination of functional coagulation proteins using chromogenic substrates on the ACL 300 (25-50 µl citrated plasma/test) renders the possibility to realize a screening program for inherited thrombotic syndroms in a routine laboratory.

Zusammenfassung

Um eine Fehlbeurteilung erhöhter oder erniedrigter Gerinnungsproteine im Kindesalter zu vermeiden, haben wir nicht parametrische funktionelle Normalbereiche für TPZ, aPTT, Fibrinogen, Antithrombin III, Protein C, Protein S, Plasminogen und α2-Antiplasmin bei Kindern und Jugendlichen zwischen 6 Monaten und 16 Jahren erstellt. Alle Untersuchungen wurden auf einem ACL 300 (Automated Coagulation Laboratory) der Firma Instrumentation Laboratory (IL) durchgeführt. TPZ, aPTT, Fibrinogen, Antithrombin III, Plasminogen und α2-Antiplasmin zeigten keine signifikanten Unterschiede, während Kinder <2,5 Jahre deutlich niedrigere Normalbereiche für die Protein C- und Protein S-Aktivität aufwiesen. Die Mediane der Plasma-Protein S-Konzentrationen ergaben keine Unterschiede in den untersuchten Altersklassen. Die Gerinnungsautomaten ACL (IL) erlauben eine schnelle Durchführung von Gerinnungsanalysen im Routinelabor: mit funktionellen Methoden wird mit minimalen Citratplasmamengen (25-50 µl/Einzelbestimmung) ein Thrombophiliescreening der häufigsten Thromboseursachen im Kindesalter möglich.

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