Klin Padiatr 1994; 206(4): 327-330
DOI: 10.1055/s-2008-1046624
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Thrombosen bei Kindern mit akuter lymphoblastischer Leukämie unter dem COALL-Protokoll

Thromboses in Children with Acute Lymphoblastic Leukemia Treated with the COALL-ProtocollSusanne  Eckhof-Donovan , Dorothea  Schwamborn , D.  Körholz , Iris  Michelmann , R. v. Kries , W.  Nürnberger , U.  Göbel
  • Klinik für pädiatrische Hämatologie und Onkologie, Heinrich Heine-Universität, Düsseldorf
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

To see whether the clinical manifestation of thrombotic events or hemorrhagic infarctions appears as a relevant problem when treating children with acute lymphoblastic leukemia (ALL) concerning the COALL therapy-protocoll, we started an inquiry of the participating hospitals. The mentioned protocoll was designed by the German Society for Pediatric Oncology and Hematology to treat ALL in childhood. All participants gave us information about the treatment period from January 1989 to December 1992.

In 6 from 286 treated patients a thromboses appeared in clinical terms. None of them was connected with a lethal outcome. There was no observation of a hemorrhagic infarction. The overall thromboses frequency was 2.1%. In 1.4% patients "symptomatic" thrombosis developed close to a continious venous catheter, which can be considered as a thrombogene risk factor. About 0.6% (2/286) of the patients developed the thrombotic events without another risk factor. They can be regarded as "idiopathic". œ idiopathic thromboses led to a life threatening situation.

There are two important factors that can enhance thromboses: 1) the therapy period, especially induction therapy and application of asparaginase and 2) a continious venous catheter. The fact that asparaginase is not used during the induction therapy is a characteristic of the COALL protocoll. It seems to be useful to differentiate between "idiopathic" and "symptomatic" thrombotic events, because "symptomatic" thromboses appear also in non-leukemic diseases quite frequently.

Zusammenfassung

Um beurteilen zu können, ob die Manifestation von Thrombosen oder hämorrhagischen Infarkten ein relevantes Problem im Rahmen der COALL-Studie, eines multizentrischen Therapieprotokolls der Gesellschaft für Pädiatrische Onkologie und Hämatologie zur Behandlung der akuten lymphoblastischen Leukämie im Kindesalter, darstellt, wurden entsprechende Umfragen an die Studienteilnehmer gerichtet. Von allen teilnehmenden Kliniken wurden entsprechende Informationen über den Behandlungszeitraum von Januar 1989 bis Dezember 1992 mitgeteilt.

Bei 286 behandelten Patienten wurden 6 Thrombosen klinisch manifest, von denen keine letal verlief. Hämorrhagische Infarkte traten nicht auf. Die Gesamtthrombosehäufigkeit liegt somit bei 2,1%. 1,4% stehen in Verbindung mit einem venösen Dauerverweilkatheter. Ca. 0,6% (2/286) ereignen sich ohne zusätzlichen Risikofaktor. Die Hälfte der ,,idiopathischen" Thrombosen haben eine folgenschwere Relevanz.

Im Rahmen der antileukämischen Therapie scheinen zum einen die Induktion und die Asparaginase-Gaben und zum anderen venöse Dauerverweilkatheter thrombogene Risikofaktoren zu sein. Charakteristisch an dem COALL-Protokoll ist, daß Asparaginase nicht während der Induktionstherapie verabreicht wird. Die Differenzierung in idiopathische und katheterassoziierte Thrombosen ist sinnvoll, da katheterassoziierte Thrombosen auch bei nicht leukämischen Erkrankungen in einem hohen Prozentsatz vorkommen.

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