Klin Padiatr 1995; 207(6): 341-346
DOI: 10.1055/s-2008-1046565
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Analgosedierung mit Fentanyl/Midazolam nach Korrektur angeborener Herzfehler

Analgosedation with Fentanyl/Midazolam Following Corrective Cardiac Surgery of Congenital Heart DefectsIna  Michel-Behnke1 , Andrea  Rothes1 , F.  Hund1 , R.  Huth1 , C. F. Wippermann1 , F. X. Schmidt2 , H.  Oelert2 , D.  Schranz1
  • 1Kinderklinik der Johannes Gutenberg-Universität Mainz
  • 2Klinik für Herz-Thorax-Chirurgie, Universität Mainz
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

There is no standard therapy in the management of postoperative pain control following corrective cardiac surgery of congenital heart disease. Assessment in the preverbal age is difficult. In a randomized study we compared a combined treatment of fentanyl and midazolam, given as continuous infusion versus single dose application. A pain assessment score was used to measure the effectiveness of analgosedation in addition to recording nurseries observations. Fentanyl and midazolam are an appropriate combination for postoperative pain treatment. Continuous application is considered to be more effective concerning basic anxiety, cumulative dosage and to avoid volume overload in infants and young children, following cardiac surgery; overdosage was not observed.

Zusammenfassung

Die postoperative Analgosedierung kardiochirurgischer Patienten im Kindesalter ist noch immer sehr uneinheitlich, die Beurteilbarkeit aufgrund fehlender verbaler Kommunikation oft erschwert. In einer randomisierten Studie wurden die kontinuierliche Applikation versus Bolusgabe einer Kombination von Fentanyl und Midazolam miteinander verglichen. Die Beurteilung erfolgte nach einem speziellen Score sowie subjektiven Eindrücken des Pflegepersonals. Fentanyl und Midazolam sind zur unmittelbaren postoperativen Analgosedierung dieser Patienten geeignet. Die kontinuierliche Applikation ist der Bolusgabe hinsichtlich der Grundsedierung, der kumulativen Gesamtdosis sowie der Volumenbelastung überlegen; Überdosierungen wurden nicht beobachtet.

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