Klin Monbl Augenheilkd 1990; 196(4): 196-201
DOI: 10.1055/s-2008-1046153
© 1990 F. Enke Verlag Stuttgart

Okuläre Befunde bei infektionsassoziierten Immunphänomenen und Nachkrankheiten (sog. “Reiter-Syndrome”)

Ocular Findings in Infection-Linked Immune Phenomena and Their Sequelae (Reiter's Syndrome)A. A. Bialasiewic1 , L. Holbach2
  • 1Augenklinik mit Poliklinik der Friedrich Alexander Universität Erlangen-Nürnberg (Direktor: Prof. Dr. med. G. O. H. Naumann)
  • 2z.Zt.: Baylor College of Medicine, Cullen Eye Institute, Houston, Texas, USA (Chairman: Dan B. Jones, M. D.)
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Von 1981 bis 1987 wurden 12 Patienten mit sog. “Reiter-Syndrom” beobachtet. Es bestanden: sechsmal eine bilaterale Konjunktivitis bei Chlamydia tracho-matis-Urethritis, dreimal eine einseitige serofibrinöse Iridozyklitis bei Yersinia enterocolitica-Infektion, einmal eine beidseitige Iridozyklitis bei Chlamydia psittaci-Sero-konversion, einmal eine beidseitige follikuläre Konjunktivitis nach akuter Gonokokken-Urethritis und einmal eine einseitige serofibrinöse Iridozyklitis bei Ureaplasma urealyticum-Urethritis. Die Immunhistologie der Bindehautbiopsie des Patienten mit Ureaplasma urealyticumbedingter Urethritis zeigte Ablagerungen von IgM im Endothel von Bindehautgefäßwänden, C-3 Bindehautstroma und IgG interzellulär im Bindehautepithel. Da das sog. “Reiter-Syndrom” als immunologische Nachkrankheit auf eine Infektion mit verschiedenen Pathogenen bei gegebenem Dispositionsmarker HLA-B27 gedeutet wird, und das Pathogen persistieren kann, wurden die Patienten sowohl erregerspezifisch antiinfektiös als auch antientzündlich systemisch und lokal behandelt.

Summary

Between 1981 and 1987 the authors saw 12 patients with Reiter's syndrome. Lesions included 6 cases of bilateral conjunctivitis in patients with chlamydial infection, 3 of unilateral serofibrinous iridocyclitis in patients with Yersinia enterocolitica, 1 case of bilateral iridocyclitis in a patient with positive chlamydial complement-binding reaction, 1 case of bilateral follicular conjunctivitis following acute gonococcal urethritis, and one case of unilateral serofibrinous iridocyclitis, in a patient with Ureaplasma urealyticum. Immunohistologic workup of the conjunctival biopsy from the patient with Ureaplasma urealyticum urethritis revealed IgM deposits in the vascular endothelium of conjunctival vessels, C-3 deposits in the conjunctival stroma, and intercellular IgG in the conjunctival epithelium. Since Reiter's syndrome is interpreted as a sequela of secondary immune diseases following a primary infection that may persist in HLA-B27-positive patients, the patients were treated with both topical and systemic anti-infectious and anti-inflammatory agents.

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