Klin Padiatr 1996; 208(3): 97-102
DOI: 10.1055/s-2008-1044003
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Extrazerebrale intrakranielle Flüssigkeitsansammlungen im Kindesalter: Differenzierung zwischen benigner Subarachnoidalraumerweiterung und Subduralerguß mit Hilfe der farbcodierten Doppler-Sonographie

The Role of Colour-Doppler-Sonography in the Differentiation between Benign Subarachnoid Space Enlargement and Subdural EffusionsTh.  Rupprecht , K.  Lauffer , U.  Storr , M.  Hofbeck , D.  Wenzel , B.  Böwing
  • Klinik mit Poliklinik für Kinder und Jugendliche der Universität Erlangen
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Background Extracerebral fluid collections in infancy are a common diagnostic problem, because by noninvasive imaging studies (including cranial ultrasonography, CT and NMR), no definite differentiation between two distinct pathological conditions can be found until today: An enlargement of the subarachnoid spaces in children with macrocephaly is a frequent observation of mostly unknown etiology but is known to be associated with a good prognosis. If surgery is necessary in these patients, ventricular shunting is required. On the other hand subdural effusions are often of traumatic origin and require frequently neurosurgical intervention (subdural shunting). Most reports on extracerebral fluid collections in infancy have not differentiated between both pathological conditions and therefore reveal confusing results. Recent studies using magnetic resonance imaging have shown that vascular flow phenomena in the arachnoid space can be used to a reliable diagnosis, whereas previous noninvasive neuroimaging attempts including high resolution computerized tomography (CT) have been useless.

Patients and methods We investigated a cohort of 20 patients aged 4 mths to 30 mths (mean 10.5 ±6.6 months) 16 with the history of macrocephaly and normal neurological development and 4 patients after head trauma and symptoms of an elevated intracranial pressure.

Results In all 16 patients with the clinical diagnosis of benign subarachnoid space enlargement colour coded Doppler sonography detected archnoid vessels within the fluid collection, furthermore high resolution ultrasound demonstrated the dural border of the arachnoidea as an echogenic membrane, an observation useful as a further sign of the subarachnoid location of the fluid collection. In the 4 patients with subdural hematoma the fluid collection showed an increased echogenity, no vascular structures and no surrounding border.

Conclusion Out of these observations we conclude that high resolution ultrasound and colour-Doppler sonography are able to reliably differentiate between a subdural and a subarachnoid fluid collection. An NMR investigation with its higher risks (sedation, anesthesia) focused on this target only seems therefore to be not necessary in these patients.

Zusammenfassung

Hintergrund Extrazerebrale intracranielle Flüssigkeitsansammlungen im Säuglingsalter sind bisher ein Problemfeld der bildgebenden Diagnostik. Die Unterscheidung zwischen der benignen Erweiterung des Subarachnoidalraumes und prognostisch wesentlich ungünstigeren subaduralen Flüssigkeitsansammlungen gelang bis in jüngster Zeit nur mit invasiven diagnostischen Maßnahmen (Kontrastmittelcisternographie). Eine Erweiterung des Subarachnoidalraumes ist in der Regel eine harmlose Beobachtung bei Kindern mit (familiärer) Makrocephalie. In den wenigen Fällen, in denen eine operative Therapie erforderlich ist sollte diese als ventrikuläre Ableitung erfolgen. Chronische Subduralhämatome sind meist traumatischen Ursprungs und erfordern in der Regel operativ eine subdurale Lokalisation des liquorableitenden Systems. Die meisten publizierten Untersuchungen über extracerebrale intracranielle Flüssigkeitsansammlungen bei Kindern unterscheiden nicht zwischen beiden pathophysiologisch unterschiedlichen Entitäten und erbringen, möglicherweise deswegen, zum Teil widersprüchliche Aussagen über Prognose und Therapie. Eine kürzlich publizierte Untersuchung einer japanischen Arbeitsgruppe unterscheidet die beiden Entitäten anhand der Flußartefakte der gefäßreichen Arachnoidea in bestimmten wenig artefaktrobusten NMR-Sequenzen.

Patienten und Methode In der vorliegenden Untersuchung gelingt dieser Nachweis mittels der deutlich weniger belastenden zerebralen Farbdopplersonographie bei 20 Säuglingen im Alter zwischen 4 und 30 Monaten (Mittelwert 10,5 Monate±6,6 Monate) mit dergleichen diagnostischen Sicherheit.

Schlußfolgerung Unserer Ansicht nach ist die transfontanelläre zerebrale Ultraschalluntersuchung mit Farbdopplersonographie der NMR-Untersuchung vorzuziehen, da diese in der Regel eine tiefe Sedierung oder Narkose erfordert und bei dieser speziellen Fragestellung keine Mehrinformation gegenüber der Sonographie liefern kann.

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