Klin Padiatr 1999; 211(4): 215-217
DOI: 10.1055/s-2008-1043791
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Low rate of severe venous thromboses in children with ALL treatment according to COALL-92 and -97 protocol

Niedrige Inzidenz schwerer Thrombosen bei Kindern mit ALL während der Behandlung nach den COALL-92- und -97-ProtokollenC.  Mauz-Körholz , W.  Nürnberger , H.  Irsfeld , D.  Körholz , U.  Göbel
  • Department of Pediatric Haematology and Oncology, Heinrich-Heine-University Medical Center, Düsseldorf, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Venous thromboses (VT) in children with ALL who were treated according to the COALL-89 protocol were reported to occur with a frequency of 2.1% (6/286). 4/6 of the reported VT were catheter related. However, in other cohorts of ALL patients treated according to American protocols the incidence of severe thromboses was 2-11%. Most of the VT were not catheter related, but were atypical thromboses like sinus venous thromboses. In these patients hereditary thrombophilia risk factors seemed to play a major role. In a 6 year period including the COALL protocols -92 and -97 only 10/684 (1.5%) children presented with symptomatic VT, and 7/10 thromboses were catheter related. Every thrombotic event could be successfully treated either by heparin administration or fibrinolytic agents. 2/10 VT were secondary due to a septic event. 5 out of 8 primary VT occurred after asparaginase/dexa-methasone application during the reinduction therapy. In conclusion, symptomatic thrombotic events are very rare in the COALL studies. Important risk factors for development of VT appeared to be central lines, asparaginase application and infectious/septic complications. However, the role of genetic risk factors of thrombosis in these patients has still to be determined.

Zusammenfassung

Klinisch relevante Thrombosen bei Kindern mit ALL wurden innerhalb der COALL-89-Studie in 2,1% (6/286) der Fälle gemeldet und waren meist katheterassoziiert (4/6). Im Gegensatz dazu traten in anderen Kohorten von Patienten, die z.B. nach amerikanischen Protokollen behandelt wurden, symptomatische Thrombosen mit einer Inzidenz von 2-11% auf. Die meisten dieser Thrombosefälle manifestierten sich als atypische Thrombosen, wie z.B. Sinusvenen-Thrombosen. Genetische Thromboserisikofaktoren scheinen bei dieser Patientengruppe eine große Rolle zu spielen. Innerhalb eines Zeitraums von 6 Jahren, während der Laufzeit der COALL-92- und -97-Studien, ereignete sich bei 10/684 Kindern (1,5%) eine symptomatische Thrombose. 7/10 Thrombosen traten katheterassoziiert auf. 2/10 dieser Ereignisse waren Sekundärthrombosen im Rahmen einer septischen Komplikation. 5 von 8 Primärthrombosen ereigneten sich nach einem Asparaginase- und Dexamethason-enthaltenden Therapieelement der Reinduktionsphase. Zusammenfassend zeigt diese Untersuchung, daß thrombotische Komplikationen innerhalb der COALL-Studien selten sind. Wichtige thromboseassoziierte Risikofaktoren sind das Vorhandensein eines zentralen Katheters, die Applikation von Asparaginase und infektiöse Komplikationen. Die Bedeutung genetischer Thromboserisikofaktoren wird derzeit untersucht.

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