Eur J Pediatr Surg 1990; 45(2): 98-99
DOI: 10.1055/s-2008-1042558
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Partial Splenectomy and Partial Splenic Attachment for the Treatment of Portal Hypertension*

Partielle Splenektomie und partielle Milzverklebung für die Behandlung der portalen HypertensionM. H. Kheradpir
  • Department of Paediatric Surgery, Children's Hospital Medical Centre University of Teheran, Iran
* This paper was presented at the annual congress of Swiss paediatric surgeons in Geneva 1984.
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Between 1973 and 1983 6 children with portal hypertension were treated at the University Children's Hospital Medical Centre in Teheran by transpositioning the spleen into the thorax. In one case with splenomegaly, ascites and 4 years of severe bleeding, this procedure was not possible. We therefore performed a partial splenectomy 7 years ago, with the view of a transpositioning into the thorax at a later date. Follow-up examinations revealed disappearance of the symptoms of portal hypertension. This led us to believe that this procedure could be adopted for the treatment of portal hypertension as an alternative to splenic transpositioning into the thorax and shunt operation. The precipitation and increase in collateral circulation with this method leads to rapid improvement.

Zusammenfassung

In der Zeit zwischen 1973 und 1983 haben wir am Universitäts-Kinderspital Teheran 6 Kinder mit portaler Hypertension durch Verlagerung der Milz in den Thoraxraum behandelt.

In einem Fall war diese Operation wegen Splenomegalie nicht möglich. Das Kind wies Aszites auf und hatte rezidivierende Varizenblutungen seit 4 Jahren.

Aus diesem Grund führten wir vor 7 Jahren eine partielle Splenektomie durch in der Absicht, die Milz später in den Thoraxraum zu verlagern. Im weiteren Verlauf konnten eine zunehmende Besserung und das Zurückgehen der Symptome festgestellt werden. Dies führte uns zum Gedanken, daß dieses Verfahren als Alternative zur Milztransposition und Shuntoperation zur Behandlung der portalen Hypertension eingesetzt werden könne. Durch diese Operationsmethode kommt es durch die frühzeitige und vermehrte Bildung von Kollateralen zu einem Umgehungskreislauf und führt zur raschen Besserung.

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