Z Orthop Unfall 1996; 134(2): 166-170
DOI: 10.1055/s-2008-1039790
© 1996 F. Enke Verlag Stuttgart

Stellenwert von Anamnese und klinischer Untersuchung beim degenerativen Impingement-Syndrom im Vergleich zu operativen Befunden - eine prospektive Studie

Significance of History and Clinical Examination in Patients with Degenerative Impingement-syndrome Compared to Intraoperative Findings - a Prospective StudyBirgit Hermann, Dirk W. Rose
  • Aus der Orthopädischen Universitätsklinik und Poliklinik Hamburg-Eppendorf (Direktor: Prof. Dr. med. G. Dahmen)
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung

50 Patienten mit degenerativem Schultersyndrom wurden präoperativ einer genauen Befragung und jeweils 17 verschiedenen klinischen Tests unterzogen. Unter Beachtung der nativ-röntgenologischen Befunde wurde dann eine Einteilung in die Gruppen “Rotatorenmanscheuenruptur” bzw. “keine Ruptur” vorgenommen und mit dem intraoperativen Status verglichen. Für die Impingement-Diagnostik sind der Jobe-Test und der Eppendorfer-Test empfehlenswert. Mit keinem einzelnen Manöver kann eine Ruptur hinreichend sicher diagnostiziert werden. Als signifikante Parameter werden Alter, Traumaanamnese und röntgenologische Veränderungen herausgestellt. Die Einordnung in die genannten Gruppen ist nur in der Zusammenschau aller anamnestischen und klinischen Daten möglich und gelingt in 90% der Fälle.

Abstract

50 patients with a degenerative shoulder-syndrome with impingement are evaluated by questioning and 17 clinical tests. Also taking in account findings of piain x-rays they are classified preoperatively as “rotator cuff tear” or “no tear“. Only 4 of the maneuvers are positive in more than 66% of cases. Jobe test and Eppendorf test are especially useful in diagnosing an impingement syndrome. A painful arc is found in only 48.9%. In the rupture group 9.7 maneuvers are positive while in the non rupture group it is 7.7 in the mean (not significant). Because no significant differences are noticed between groups for any of the tests a cuff tear can not be ruled out by a single sign. The overall rate of positive tests of both authors is similar (41.1%, 45.8%) but in detail differences are found in 21.2%.

Useful (significant, p<0.05) data for diagnosing a tear are older age (56.1 years vs. 47.7 years in the non rupture group), previous (minor) trauma and radiological findings on piain films suggesting periarticular degenerative lesions. A calcifying tendinitis is consistant with pure impingement.

The correct diagnosis confirmed by operation is made in 90% (sensitivity 91.3%. specifity 88.9%). This can be achieved only by an experienced clinician who takes into account all anamnestic and clinical findings. especially details that cannot be classified as just positive or negative and thus cannot be computerized.

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