Handchir Mikrochir Plast Chir 2008; 40(3): 207-210
DOI: 10.1055/s-2008-1038752
Fallbericht

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die aseptische Osteonekrose des Metakarpalekopfes (Morbus Mauclaire) - Fallbericht und Literaturübersicht

Aseptic Osteonecrosis of the Head of the Metacarpal (Mauclaire's Disease) - Case Report and Review of the LiteratureH. C. Erne1 , U. Lanz2 , J. van Schoonhoven1 , K.-J. Prommersberger1
  • 1Klinik für Handchirurgie, Rhönklinikum, Bad Neustadt/Saale
  • 2Handchirurgie, Klinik München-Perlach
Further Information

Publication History

eingereicht 8.5.2008

akzeptiert 9.6.2008

Publication Date:
18 June 2008 (online)

Zusammenfassung

Die aseptische Nekrose des Metakarpalekopfes ist eine seltene Erkrankung unklarer Ätiologie. Die Erstbeschreibung geht auf Mauclaire 1927 zurück. Wir berichten über die Behandlung zweier Patienten mit Morbus Mauclaire durch Transplantation der Kopfkalotte des Metatarsale II. 26 beziehungsweise 30 Monate postoperativ sind beide Patienten im Alltag beschwerdefrei mit vollständigem Faustschluss und Ausstrecken des betroffenen Fingers und ohne Beeinträchtigung seitens des Hebedefektes. Aufgrund dieser Erfahrung erscheint uns die Metatarsalekopftransplantation bei Morbus Mauclaire im jungen Erwachsenenalter, sofern die Basis des Fingergrundgliedes noch intakt ist, eine empfehlenswerte Option.

Abstract

Aseptic osteonecrosis of the head of metacarpal is a rare disease with an unknown aetiology. It was first described by Mauclaire 1927. We now report on the treatment of 2 patients with Mauclaire's disease via transplantation of the calotte of the head of the 2nd metatarsal. At 26 and 30 months, respectively, after surgery both patients were free of complaints in activities of daily live and had free function of their fingers. There was no discomfort in the resection area at the 2nd metatarsal. Based on this experience, the method seems to be a recommendable option in young adults. A prerequisite is that the base of the proximal phalanx be intact.

Literatur

  • 1 De Smet L. Avascular necrosis of the metacarpal head.  J Hand Surg [Br]. 1998;  23 552-554
  • 2 Dieterich H. Die subchondrale Herderkrankung am Metacarpale III.  Arch Klin Chir. 1932;  171 555-567
  • 3 Egloff D, Droz C P. Dieterich's disease or Kohler III or aseptic necrosis of the metacarpal head.  Ann Chir Main. 1993;  12 68-72
  • 4 Gurin J. Joint occurrence of a aseptic necrosis of the third metacarpal and Freiberg's disease.  Acta Chir Hung. 1985;  26 27-30
  • 5 Kalenderer O, Agus H, Ozluk S. Avascular necrosis of the third metacarpal head: a case report.  Acta Orthop Traumatol Turc. 2004;  38 154-156
  • 6 Karlakki S L, Bindra R R. Idiopathic avascular necrosis of the metacarpal head.  Clin Orthop Relat Res. 2003;  406 103-108
  • 7 Mauclaire P. Epiphysite des têtes métacarpiennes avec main un peu creuse.  Bulle et Mem Soc Nat Chir. 1927;  33 1377-1378
  • 8 Mirzai R, Chang C. The pathogenesis of osteonecrosis and relationship to corticosteroids.  J Asthma. 1999;  36 77-95
  • 9 Thienpont E. Dieterich's disease: avascular necrosis of the metacarpal head: a case report.  Acta Belg. 2001;  67 182-184
  • 10 Wright T C, Dell P C. Avascular necrosis and vascular anatomy of the metacarpals.  J Hand Surg [Am]. 1991;  16 540-544

Dr. med. Holger C. Erne

Klinik für Handchirurgie
Rhönklinikum

Salzburger Leite 1

97616 Bad Neustadt/Saale

Email: h_erne@hotmail.com

    >