Geburtshilfe Frauenheilkd 1980; 40(6): 520-523
DOI: 10.1055/s-2008-1037369
Geburtshilfe

© 1980 Georg Thieme Verlag, Stuttgart · New York

Placenta percreta und Ruptur des Uterus

FallberichtPlacenta Percreta and Rupture of the UterusK. Quakernack, J. Bordt, H. Nienhaus
  • Frauenklinik, Abteilung für Geburtshilfe und Gynäkologie, der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Mit einer Placenta percreta muß in ca. 7 % aller Plazentaimplantationsstörungen gerechnet werden. Sie ist somit eine seltene, jedoch schwerwiegende Komplikation in der Schwangerschaft. In 15 % der Fälle entsteht eine Spontanruptur des Uterus. In Abhängigkeit vom Entbindungsmodus beträgt die mütterliche Mortalität 6 - 30%. Die frühzeitige Hysterektomie ist daher zur Vermeidung schwerer Blutungskomplikationen die Behandlungsmethode der Wahl. Da klinisch der Durchwachsungsgrad des Myometriums nicht sicher beurteilbar ist, erscheint uns die Exzision der Perforationsstelle zur Erhaltung des Uterus nicht indiziert. Die Falldarstellung läßt erkennen, daß die Placenta percreta mit Uterusruptur auch asymptomatisch verlaufen kann.

Abstract

A placenta percreta must be expected in 7% of all cases of abnormal implantation of the placenta. Placenta percreta is therefore a rare but serious complication of pregnancy. In 15% of the cases spontaneous rupture of the uterus occurs. Depending on the type of delivery, the maternal mortality ranges from 6 - 30%. Early hysterectomy is the method of choice to prevent serious complications of hemorrhage. Since the degree of infiltration of the myometrium with placenta can not be determined with accuracy, excision of the site of Perforation to preserve the uterus does not appear to be indicated. The case of a 41 year old primigravida, with a previous history of infertility and myomectomy is described. Following primary Cesarean section for breech presentation an asymptomatic rupture of the Uterus from the placenta percreta was detected. The rupture of the uterus was likely asymptomatic because a loop of sigmoid colon was adherent to the site of perforation.

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