Geburtshilfe Frauenheilkd 1980; 40(1): 55-64
DOI: 10.1055/s-2008-1037022
Gynäkologie

© 1980 Georg Thieme Verlag, Stuttgart · New York

Zur Frage des Lungenödems bei der tokolytischen Therapie

Pulmonary Edema During Tocolytic TreatmentG. Grospietsch, J. Girndt, M. Fenske, W. Kuhn
  • Universitäts-Frauenklinik Göttingen und Medizinische Klinik der Universität Göttingen
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Publication Date:
16 June 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei der tokolytischen Therapie mit β2-Sympathomimetika werden gelegentlich Lungenödeme beobachtet. Die Ursachen sind bisher unbekannt. Innerhalb der ersten 48 Stunden der Therapie wird eine starke Wassereinlagerung beobachtet (Gewichtszunahme, Abfall des Hb, Hk und der Eiweißkonzentration, Abnahme der Wasser- und Na+-Ausscheidung). Mögliche pathogenetische Zusammenhänge mit der Entstehung von Lungenödemen werden diskutiert und therapeutische Schlußfolgerungen gezogen.

Abstract

During tocolytic treatment with Beta 2-Sympathomimetic drugs pulmonary edema is occasionally observed. The cause remains uncertain. Within 48 hours after the onset of treatment marked water retention is observed. The weight increases, the hemoglobin decreases the hematocrit decreases, the albumin concentration decreases, the water and sodium excretion decreases. The pathogenesis is discussed and recommendations for the management are proposed. Water retention due to tocolytic treatment in addition to the physiologic water retention of pregnancy or in addition to pre-eclampsia cortisone treatment, renal insufficiency, or treatment with intravenous infusions may lead to a hypervolemia which can no longer be compensated by diuresis and therefore can lead to pulmonary edema. A list of 10 groups of patient with a high risk is described. These require thorough observation following tocolytic treatment.

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