Klin Monbl Augenheilkd 1995; 206(5): 351-354
DOI: 10.1055/s-2008-1035460
© 1995 F. Enke Verlag Stuttgart

Le syndrome de rétraction de Stilling-Duane; options chirurgicales

Stilling-Duane's Retraction Syndrome; Surgical OptionsOttavio RE. Bernasconi, Giorgio Klainguti, Claudine Presset
  • Service Universitaire d' Ophtalmologie, Unité de strabologie, Hôpital Jules Gonin, Lausanne, Suisse (Directeur Prof. C. Gailloud)
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 February 2008 (online)

Das Retraktionssyndrom nach Stilling-Duane; Chirurgische Möglichkeiten

Hintergrund Das Retraktionssyndrom nach Stilling-Duane ist eine angeborene Augenbewegungsstörung. Um ein einfaches Binokularsehen zu ermöglichen, nehmen viele Patienten eine Kopfzwangshaltung ein; diese kann durch einen chirurgischen Eingriff vermindert werden.

Methoden Die klinischen Berichte von 56 Patienten, die in der Strabologischen Abteilung der Universitäts-Augenklinik Lausanne zwischen 1974 und 1994 untersucht wurden, sind retrospektiv ausgewertet.

Ergebnisse Unsere Krankengruppe ist mit der Literatur vergleichbar nach dem Geschlecht (45% Männer, 55% Frauen), betroffener Seite (75% links, 18% rechts, 7% beidseitig symmetrisch), Anisometropie (18%) und Amblyopie (12,5%). Ungefähr 1 von 5 Patienten, die einen ärztlichen Ratschlag suchten, war älter als zwanzig Jahre. Eine Kopfdrehung (in Richtung betroffener Seite bei Esotropie, in Richtung gesunder Seite bei Exotropie) wurde bei 71% der Patienten festgestellt. Bei 7 von 10 chirurgisch behandelten Patienten zeigte sich ein Erfolg im Sinne einer verminderten Kopfzwangshaltung.

Schlußfolgerungen Das Ziel der chirurgischen Behandlung ist die Kopfzwangshaltung zu verringern, ohne die Retraktion des Bulbus zu verschlimmern. Dieses Ziel kann durch einfache Rücklagerung erreicht werden.

Summary

Background The Stilling-Duane's retraction syndrome is a congenital abnormality of ocular movements. In order to maintain simple binocular vision, most patients adopt an abnormal head posture; this can be corrected by surgery.

Materials and methods We carried out a retrospective study of the clinical files of 56 patients who presented with Duane's syndrome and had been examined at the Strabological Department of the Lausanne Eye Clinic between 1974 and 1993.

Results Our group study is comparable to that found in the literature as regards the distribution according to sex (45% of males, 55% of females), laterality (75% of the cases with disease predominance in the left eye, 18% in the right eye, and 7% with bilateral, symmetrical disease), and associated anisometropia (18%) or amblyopia (12.5%). Approximately 1 of 5 patients sought medical advice only after 20 years of age. A compensating head turn (towards the ill side in patients with esotropia and towards the healthy side in patients with exotropia) was found in 71% of the cases. Our surgery (10 patients with a mean follow-up of 8 months) resulted in a decreased head turn in 7 cases.

Conclusions The purpose of this surgery is to improve the head turn without worsening retraction. This can be achieved with simple muscle recessions.

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