Klin Monbl Augenheilkd 1995; 206(5): 296-299
DOI: 10.1055/s-2008-1035445
© 1995 F. Enke Verlag Stuttgart

Les implants pliables dans la Chirurgie de la cataracte à la Clinique Ophtalmologique de Genève

Cataract Surgery with Use of Foldable Lenses in the Eye Clinic of GenevaPh de Gottrau, G. Chevalley, A. Dosso, A. Gunn-Sechehaye, P. M. Leuenberger
  • Clinique Ophtalmologique de Genève (Dir. Prof. A. Roth)
Further Information

Publication History

Publication Date:
24 March 2008 (online)

Kataraktchirurgie mit faltbaren Intraokularlinsen in der Augenklinik Genf

Zweck der Studie Seit 1993 werden die faltbaren Intraokularlinsen (Adatomed 90 D, Allergan SI26NB et SI30NB, Chiron C10, Medilas 127) mittels einem Skleraoder Hornhauttunnel für die Kataraktchirurgie mit Phakoemulsifikation in der Augenklinik Genf regelmäßig angewendet. Das Ziel dieser retrospektiven Studie ist, die Vor- und Nachteile dieser neuen intraokulären Silikonlinsen zu beurteilen.

Patienten und Methode Die ersten 250 Implantationen einer faltbaren Silikonlinse wurden verglichen mit einer Kontrollgruppe von 50 nichtfaltbaren PMMA-Linsen. Die Probleme während der Implantation, die postoperative Sehschärfe, das Auftreten eines Nachstares, die Dezentration der Linse und die Stabilität der Refraktion während der ersten 3-19 postoperativen Monate wurden beurteilt.

Resultate Festgestellt wurden 4 Kapselrupturen, 2 Desinsertionen des Kapselsackes während der Implantation einer faltbaren Linse, eine Differenz des postoperativen Astigmatismus von weniger als 0,5 Dioptrien zugunsten der faltbaren Linsen, keine Differenz im Auftreten eines Nachstars (p = 0,3), aber eine größere postoperative Opazifikation der Vorderkapsel bei den Silikonlinsen (P = 0,0275).

Schlußfolgerungen Diese Resultate sind sehr ermutigend auf Grund der Sehschärfe, aber der postoperative Abstand ist noch zu kurz, um die Ergebnisse auf lange Sicht sicher beurteilen zu können. Trotzdem ist eine breite Rhexis (fast so groß wie die Optik der Linse) empfohlen, um die Opazifikation der vorderen Kapsel zu vermeiden.

Summary

Purpose Since 1993, foldable intraocular lenses (Adatomed 90 D, Allergan SI26NB et SI30NB, Chiron C10, Medilas 127) have been implanted through a corneal or scleral tunel after phakoemulsification of the cataract. This retrospective study is made for evaluating the advantages and the disadvantages of these new silicon implants.

Patients and method The first 250 implantations of a silicon foldable lens compared to 50 rigid PMMA lenses. Problems during implantation, final visual acuity, opacification of the anterior and posterior capsule, decentration of the lens and the stability of the refraction during the 3-19 months following cataract extraction were evaluated.

Results 4 breaks of the capsule, 2 desinsertions of the capsular bag during the implantation of a foldable lens, a difference of less than 0.5 diopter in favour of the foldable lenses, no difference in the incidence of the secondary cataract (p=0.3) and a more marqued postoperative opacification of the anterior capsule (p=0.0275) among the foldable silicon lenses were observed.

Conclusions These results are very encouraging for the visual outcome, but the time of postoperative observations is too short to determine on a long term basis, which is the most important factor for a new implant. To avoid an early opacification of the anterior capsule, a large capsulorhexis, as wide as the optic of the silicon lens, is recommended.

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