Klin Monbl Augenheilkd 1996; 208(5): 381-384
DOI: 10.1055/s-2008-1035247
© 1996 F. Enke Verlag Stuttgart

Neuropathie optique rétrobulbaire post-actinique

Retrobulbar Radiation Optic NeuropathyFrançois-Xavier Borruat1 , 2 , Norman J. Schatz2 , Joel S. Glaser2
  • 1Hôpital Ophtalmique Jules Gonin, Lausanne (Dir.: Prof. C. Gailloud)
  • 2Bascom Palmer Eye Institute, Neuro-ophthalmology department, Miami (Dir.: Prof. J. S. Glaser)
Further Information

Publication History

Publication Date:
30 April 2008 (online)

Aktinisehe retrobulbäre Optikus-Neuropathie

Hintergrund Die aktinische retrobulbäre Optikus-Neuropathie (ARON) ist eine seltene, späte, durch eine obliterative Endarteritis bedingte Komplikation einer Strahlentherapie, dessen Diagnose schwierig ist. ARON ist eine Exklusionsdiagnose, nachdem eine infiltrative oder kompressive Tumorrezidive ausgeschlossen worden sind.

Methoden Eine magnetische Resonanz mit Gadolinium-Injektion wurde bei 5 ARON-verdächtigen Patienten durchgeführt.

Resultate Der Abschnitt des Optikus/Chiasma, Ort der Arteritis, wies eine klare Tumefaktion auf mit starker Gadolinium-Aufnahme. Die intracraniale Sektion des Nervus opticus war in 5/5 Fällen, das Chiasma in 3/5 Fällen, der optische Traktus in 2/5 Fällen betroffen.

Schlußfolgerungen Bei Verdacht auf ARON bei normalem Fundus ist eine magnetische Resonanz mit Gadolinium-Injektion absolut indiziert, um Tumorrezidive auszuschließen und um die charakteristischen, oben genannten Befunde zu suchen.

Summary

Background Radiation optic neuropathy (RON) is a rare, unpredictable, late complication of radiotherapy secondary to obliterative endarteritis. Tumor recurrence has to be ruled out by a clinical and neuroradiological examination.

Methods Five patients with RON were investigated by magnetic resonance imaging (MRI) during 1992.

Results Radiation-induced lesions of the intracranial visual pathways were easily visible on MRI. Without Gadolinium, a sectorial swelling was detectable, which markedly enhanced with Gadolinium. Intracranial optic nerve was affected in 5/5 cases, optic chiasm in 3/5 cases, and optic tract in 2/5 cases.

Conclusions MRI is the examination of choice when RON is suspected: it will easily delineate the extent of the lesion, and compression/infiltration by a recurrent tumor will be formally ruled out. A segmental swelling of visual pathway with marked Gadolinium enhancement on MRI is highly suggestive of radionecrosis.

    >