Klin Monbl Augenheilkd 1998; 212(5): 397-399
DOI: 10.1055/s-2008-1034917
© 1998 F. Enke Verlag Stuttgart

Le Syndrome du Sinus Silencieux: une cause inhabituelle de diplopie verticale

Silent sinus syndrome: an unusual cause of transient vertical diplopiaJ. Durig1 , F.-X. Borruat1 , B. Jaques2
  • 1Hôpital Ophtalmique Jules Gonin
  • 2Service d'ORL, Département maxillofacial, Lausanne
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Das Syndrom des stillen Sinus: Ursache einer transitorischen vertikalen Diplopie

Hintergrund Die Differentialdiagnose einer transitorischen vertikalen Diplopie beeinhaltet die Myasthenia gravis, die endokrine Orbitopathie, die Multiple Sklerose sowie eine Dekompensation einer Phorie.

Ziel Beschreibung des Syndroms des stillen Sinus, einer ungenügend bekannten Krankheit.

Methoden Klinische Beschreibung und Resultate von paraklinischen und pathologischen Untersuchungen eines 55jährigen Patienten mit erworbener transitorischer vertikaler Diplopie.

Ergebnisse Eine Hypoglobie und ein Enophthalmus waren vorhanden. Der Orbitaboden war stark verdünnt und um 8 mm herabgesetzt ohne Störung der Kontinuität. Der Sinus maxillaris war mit Mukocele-ähnlichem Gewebe ausgefüllt.

Schlußfolgerungen Die ophthalmologischen Manifestationen von Sinuspathologien sind nicht immer offensichtlich, und eine sorgfältige klinische Untersuchung erlaubt oft eine Einengung der Diagnose.

Summary

Background Causes of transient vertical diplopia include myasthenia, dysthyroid orbitopathy, multiple sclerosis, decompensation of a pre-existing state.

Purpose To describe an unusual cause of transient diplopia, silent sinus syndrom.

Methods Clinical, radiological and pathology findings from a 55-year-old man with acquired transient vertical diplopia are reported.

Results Eight months after onset of symptoms, vertical diplopia was constant. Hypoglobus and enophthalmos were present. On CT scan, orbital floor was thinned and lowered by 8 mm. Maxillary sinus was filled with material compatible with the histological diagnosis of mucocele. Sinus surgery and orbital floor reconstruction resulted in resolution of diplopia.

Conclusion Sinus disorders can produce diplopia and/or visual loss, when invading the orbit. Usually, an acute orbitopathy is obvious. Our case shows that chronic sinus disorders can produce “silent” oculomotor disturbances and, at least in the beginning, transient diplopia.

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