Klin Padiatr 1981; 193(4): 311-314
DOI: 10.1055/s-2008-1034483
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Überlegungen zur Durchführung einer angepaßten parenteralen Infusionstherapie bei Früh- und Neugeborenen in der ersten Lebenswoche

On Parenteral Infusion Therapy Adapted to the Requirements of the Neonatal PeriodH.B. v. Stockhausen
  • Klinik für Neonatologie der Medizinischen Hochschule Lübeck
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Controversial data in literature and the results of our own investigations of the effects of varying liquid supply in premature and newborn infants have caused the setting up of an infusion pattern adapted to requirements for the neonatal period. The guidelines as proposed largely take into account varying water and energy catabolism of premature and newborn infants. As a matter of principle electrolyte substitution is not related to body weight but to the particular infusion quantity administered. It is of vital importance that no infusion pattern can do without a corresponding monitoring. Observation of the most essential parameters in the sera and urines of 65 solely parenterally infused premature and newborn infants has shown that very rarely, only on special occasions, minor adjustments had to be made.

Zusammenfassung

Kontroverse Literaturangaben und die Ergebnisse eigener Untersuchungen über die Auswirkungen einer unterschiedlichen Flüssigkeitszufuhr bei Früh- und Neugeborenen führten zur Entwicklung eines bedarfsangepaßten Infusionsschemas für die Neonatalperiode. Die vorgeschlagenen Richtlinien berücksichtigen weitgehend den unterschiedlichen Wasser- und Energieumsatz bei Früh- und Neugeborenen. Die Elektrolytsubstitution wird grundsätzlich nicht auf das Körpergewicht sondern auf die jeweils zugeführte Infusionsmenge bezogen. Bedeutsam ist, daß kein Infusionsschema ohne ein entsprechendes Monitoring auskommt. Verlaufsbeobachtungen der wichtigsten Parameter im Serum und Urin an 65 ausschließlich parenteral ernährten Früh- und Neugeborenen haben gezeigt, daß nur sehr selten in besonderen Situationen geringe Korrekturen notwendig waren.

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