Klin Padiatr 1985; 197(5): 409-414
DOI: 10.1055/s-2008-1034012
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Das Tethered-Cord-Syndrom

The Tethered-Cord SyndromeH.  Bode1 , M.  Sauer1 , H. M. Straßburg1 , H. J. Gilsbach2
  • 1Universitätskinderklinik Freiburg i.Br.
  • 2Neurochirurgische Universitätsklinik Freiburg i.Br.
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

The ,,tethered cord syndrome" as a complication of spinal dysraphism is probably more important than assumed earlier. An abnormally low position of the conus medullaris is caused by different anomalies: e.g. adhesions, lumbosacral lipoma, tight filum terminale.

In some patients no skinny changes can be detected. A ,,tethered cord syndrome" should be considered, if neuromusculo-skeletal changes as club-foot, scoliosis, muscular atrophy of disturbances of gait, sensibility or function of bladder and rectum are recognized. It is also a result of a inadequately operated meningomyelocele.

For experienced examiners sonography is an interesting noninvasive diagnostic procedure during infancy. The diagnosis should be completed by spinal computerized tomography and myelography. Surgery should be performed prophylactically. The ,,tethered cord syndrome" is explained by case histories of the University Hospital of Children, Freiburg.

Zusammenfassung

Unter den spinalen Dysraphien spielt das ,,tethered cord Syndrom" wahrscheinlich eine größere Rolle als bisher angenommen. Ein abnorm tiefstehender Conus medullaris kann durch verschiedene Anomalitäten, z.B. Adhäsionsbänder, lumbosakrales Lipom, verkürztes und verdicktes filum terminale verursacht sein. Bei einigen Erkrankten finden sich äußerlich keine Veränderungen. Treten neuromuskuloskeletäre Veränderungen wie Klumpfuß, Skoliose, Muskelatrophie, Störungen von Gang, Sensibilität oder der Blasen-Mastdarmfunktion auf, sollte man an ein ,,tethered cord Syndrom" denken. Es erscheint auch als Folge einer operativ inadäquat versorgten Meningomyelozele.

Beim Säugling bietet neuerdings bei entsprechender Erfahrung die Sonographie einen interessanten, nicht invasiven diagnostischen Zugang. Der sonographische Verdacht sollte allerdings durch eine spinale Computertomographie und Myelographie erhärtet werden. Die Indikation zur Operation wird heute prophylaktisch gestellt.

Das ,,tethered cord Syndrom" wird an Beispielen aus dem Krankengut der Universitätskinderklinik Freiburg erläutert.

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