Klin Padiatr 1980; 192(1): 45-50
DOI: 10.1055/s-2008-1033858
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Akute Phase - Proteine bei Früh- und Neugeborenen

Proteins of the ,,Acute-Phase" in Prematures and newbornsC. E. Pilars de Pilar , P.  Raschke , N.  Lischka , K.  Krejci
  • Kinderpoliklinik der Universität München
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Three proteins of the ,,acute-phase" (p.a.p.) were determined in the serum of 113 premature and newborns during the first 10 days of life. In all 13 cases with septicemia or severe infection high levels of c-reactive protein (CRP) and haptoglobin (Hp) were found, in 22 babies with suspected infection elevated CRP- and Hp-concentrations were found 13 and 14 times respectively. In 73 healthy newborns low levels of CRP were detectable 6 times, Hp however, was markedly elevated 25 times. Nutrition or injuries did not influence the production of Hp.

The concentration of the third p.a.p. the acid α1 - Glycoprotein, in serum of sick and healthy neonates did not differ markedly.

The indirect proof of bacterial infections by the p.a.p. is possible even in prematures under 1000 g and generally soon after the contact with pathogenes, for example in the cord blood after a previous rupture of membranes.

Since CRP is the only p.a.p., that is not increased by transfusion or by age, it is by far the most suitable of the three examined p.a.p. for the detection of bacterial infections in newborn.

Zusammenfassung

Drei Aktue Phase-Protein wurden bei 113 Früh- und Neugeborenen während der ersten 10 Lebenstage bestimmt. Bei Serumproben von 13 Früh- und Neugeborenen mit Sepsis oder schwerer Infektion war Haptoglobin und das C-reaktive Protein stark erhöht Bei 22 Früh- und Neugeborenen mit Verdacht auf Infektion waren die Haptoglobin- bzw. C-reaktive Protein-Werte 13 bzw. 14mal deutlich erhöht Bei 73 anamnestisch und klinisch unauffälligen Frühund Neugeborenen fand sich zwischen dem 6.-10. Tag 6mal ein schwach positives C-reaktives Protein, aber 25 mal ein deutlich erhöhtes Haptoglobin. Ernährung oder Verletzungen beeinflußten nicht die Haptoglobin-Bildung.

Das dritte Akute Phase-Protein, saures α1-Glycoprotein zeigte keine deutlichen Unterschiede zwischen Gesunden und Kranken. Der indirekte Nachweis einer Infektion mit Akute Phase-Proteinen gelingt bereits bei Früh- und Neugeborenen unter 1000 g und zwar bald nach dem Kontakt mit pathogenen Keimen z. B. im Nabelschnurblut nach vorzeitigem Blasensprung. Da C-reaktives Protein infolge Transfusionen und Lebensalter als einziges Akute Phase-Protein nicht erhöht wird, eignet es sich von den drei untersuchten Akute Phase-Proteinen am besten zum Nachweis einer bakteriellen Infektion.

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