manuelletherapie 2008; 12(3): 131-135
DOI: 10.1055/s-2008-1027572
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Prävention von Leistenverletzungen bei professionellen Australian-Rules-Football-Spielern

Klinische Perspektivstudie über 8 JahrePrevention of Groin Injuries in the Elite Australian Rules Footballer8 Year Clinical PerspectiveJ. J. W. Boyle1, 2 , K. Withers1 , K. P. Singer2
  • 1Fremantle Football Club, Western Australia
  • 2Centre for Musculoskeletal Studies, School of Surgery, The University of Western Australia
Further Information

Publication History

Manuskript eingetroffen: 21.8.2007

Manuskript akzeptiert: 16.10.2007

Publication Date:
03 July 2008 (online)

Zusammenfassung

Beim Australian Rules Football (AFL) sind Leistenverletzungen eine weit verbreitete Funktionsstörung. Derartige Verletzungen umfassen Schambeinentzündung, Adduktorentendinopathie, Adduktorenmuskelzerrung, Leistenhernie und Läsionen benachbarter Sehnen, Beckenüberlastung, Avulsionsfrakturen sowie Zerrungen der Hüft- und unteren Bauchmuskulatur.

Der Artikel stellt einen effektiven Behandlungsansatz bei Leistenverletzungen dar, der über einen Zeitraum von 8 Jahren implementiert wurde und zu einer 74,9 %igen Verbesserung im AFL-Wettkampf führte.

Abstract

In the Australian Rules Football (AFL) competition groin injuries are a common disabling problem. Such injuries include osteitis pubis, adductor tendinopathy, adductor muscle strains, inguinal hernias, conjoint tendon lesions, pelvic stress, avulsion fractures as well as lower abdominal and hip flexor strains.

This paper outlines an effective management approach for groin injuries, implemented over an 8 year period, which contributed to a 74.9 percent better outcome within the elite AFL competition.

Literatur

  • 1 Bass C J, Connell D A. Sonographic findings of tensor fascia lata tendinopathy: another cause of anterior groin pain.  Skeletal Radiology. 2002;  3 143-148
  • 2 Cowan S M, Schache A G, Brukner P. et al . Delayed onset of transversus abdominus in long standing groin pain.  Medicine and Science in Sport and Exercise. 2004;  36 2040-2045
  • 3 Greenman P E. Principles of manual medicine. Baltimore; Williams & Wilkins 1996
  • 4 Hides J A, Stokes M J, Saide M. et al . Evidence of lumbar multifidus muscle wasting ipsilateral to symptoms in patients with acute/subacute low back pain.  Spine. 1994;  19 165-174
  • 5 Hides J A, Richardson R, Jull G A. et al . Ultrasound imaging in rehabilitation.  Australian Journal of Physiotherapy. 1995;  41 187-192
  • 6 Hungerford B, Gilleard W, Hodges P. Evidence of altered lumbopelvic muscle recruitment in the presence of sacroiliac joint pain.  Spine. 2003;  28 1593-1600
  • 7 Major N M, Helms C A. Pelvic stress injuries: the relationship between osteitis pubis (symphysis pubis stress injury) and sacroiliac abnormalities in athletes.  Skeletal Radiology. 1997;  26 711-717
  • 8 Orchard J, Seward H. AFL Injury Report 2006 – Australian Football League. www.afl.com.au
  • 9 Richardson C A, Jull G, Hodges P. et al .Therapeutic exercise for spinal segment stabilization in low back pain. London; Churchill Livingstone 1999
  • 10 Richardson C A, Snijders C J, Hides J A. et al . The relation between the transversus abdominus muscles, sacroiliac joint mechanics and low back pain.  Spine. 2002;  27 399-405
  • 11 Sahrmann S A. Diagnosis and Treatment of movement impairment syndromes. St Louis; Mosby 2002

Dr. J. J. W. Boyle

Fremantle Football Club, Fremantle Oval

Parry Street, Fremantle WA 6160

Western Australia

Email: jeff_boyle@fremantlefc.com.au

    >