Klin Monbl Augenheilkd 2008; 225(5): 353-356
DOI: 10.1055/s-2008-1027263
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Chirurgische Therapie der okulären Hypotonie mit autologem Sklerapatch und Bindehautplastik

Surgery for Intraocular Hypotony due to Avascular Filtering BlebsJ. Stürmer1 , C. Kniestedt1, 2
  • 1Augenklinik Kantonsspital Winterthur, Winterthur, Schweiz (Klinikdirektor: Prof. Dr. med. Jörg Stürmer)
  • 2Universitätsspital Zürich, Augenklinik, Zürich, Schweiz (Klinikdirektorin: Prof. Dr. med. K. Landau)
Further Information

Publication History

Eingegangen: 13.9.2007

Angenommen: 18.10.2007

Publication Date:
05 May 2008 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Mit der Anwendung von Antimetaboliten hat die Inzidenz von okulären Hypotonien nach filtrierenden Operationen zugenommen. Bei persistierender Hypotonie mit leckendem Filterkissen und/oder einer Hypotoniemakulopathie muss eine chirugische Intervention diskutiert werden. Patienten und Methoden: Zwischen 2001 und 2007 wurde bei 12 Patienten (Alter 35 - 88 Jahre) eine chirurgische Revision eines avaskulären Filterkissens mit Deckung durch einen autologen Sklerapatch und Bindehautplastik durchgeführt. Bei 9 / 12 Patienten war die Indikation zur Revision eine intraokulare Hypotonie, 2 Patienten wiesen ein ungewolltes Filterkissen nach einer Kataraktoperation mit Blebdysästhesie auf und bei einem Patienten bestand ein leckendes Filterkissen mit einer Blebitis. Ergebnisse: Der Augendruck konnte mit der Operation nach 4 - 66 Monaten Nachbeobachtungszeit (37,3 ± 21,8) bei allen Patienten normalisiert werden (Präoperativ: 5,7 ± 4,1 mmHg; Postoperativ 14,8 ± 3,1 mmHg). Am Ende der Nachbeobachtungszeit benötigten allerdings 8 / 12 Patienten wieder 1 - 3 drucksenkende Medikamente und bei einem Patienten musste eine Zyclophotokoagulation durchgeführt werden. Der bestkorrigierte Visus stieg mit dem Eingriff von 0,4 ± 0,1 auf 0,67 ± 0,2 (Snellen) an. 3 / 8 phaken Patienten benötigten später eine Kataraktoperation. Schlussfolgerungen: Die Revision eines avaskulären Filterkissens mit Deckung durch einen autologen Sklerapatch und Bindehautplastik stellt ein erfolgreiches Verfahren zur chirurgischen Behandlung der okulären Hypotonie dar. Patienten benötigen dann aber oft wieder drucksenkende Medikamente.

Abstract

Background: The incidence of ocular hypotony after filtering procedures has increased due to the widespread use of antimetabolites. In cases of persistent hypotony with leaking filtering bleb and/or hypotony-maculopathy surgical repair should be discussed. Patients and Methods: Between 2001 and 2007 twelve patients (age between 35 and 88 years) underwent surgical repair of an avascular bleb with autologous scleral patch and conjunctival advancement. Indication for surgery was in 9 / 12 patients ocular hypotony, in 2 patients inadvertent filtering blebs after cataract extraction and in one patient a leaking bleb with blebitis. Results: Intraocular pressure was normalized in all cases by the end of the follow-up period (4 - 66 months) (preop: 5.7 ± 4.1 mmHg; postop 14.8 ± 3.1 mmHg). Eight out of twelve patients required IOP-lowering medications (1 - 3) to maintain the target IOP. Best-corrected visual acuity increased from 0.4 ± 0.1 to 0.67 ± 0.2 (Snellen), 3 / 8 phakic patients required cataract surgery. Conclusions: Revision of avascular filtering blebs with autologous scleral patch and conjunctival advancement is a successful surgical approach to eliminate ocular hypotony. However, the majority of patients need IOP-lowering drugs after surgery.

Literatur

  • 1 Al-Shahwan S, Al-Torbak A A, Al-Jadaan I. et al . Long-term Follow Up of Surgical Repair of Late Bleb Leaks After Glaucoma Filtering Surgery.  J Glaucoma. 2006;  15 432-436
  • 2 Asrani S G, Wilensky J T. Management of bleb leaks after glaucoma filtering surgery. Use of autologous fibrin tissue as an alternative.  Ophthalmology. 1996;  103 294-298
  • 3 Budenz D L, Barton K, Tseng S CG. Amniotic membrane transplantation for repair of leaking glaucoma filtering blebs.  Am J Ophthalmol. 2000;  130 580-588
  • 4 Dintelmann T, Lieb W E, Grehn F. Sickerkissenrevisionen. Techniken und Ergebnisse.  Ophthalmologe. 2002;  99 917-921
  • 5 Feldman R M, Altaher G. Management of late-onset bleb leaks.  Curr Opin Ophthalmol. 2004;  15 151-154
  • 6 Funk J, Busse H, Winter R. et al . Was tun Sie, wenn das Sickerkissen leck ist?.  Ophthalmo-Chirurgie. 2005;  17 78-83
  • 7 Geyer O. Management of large, leaking, and inadvertent filtering blebs with the neodymium: YAG laser.  Ophthalmology. 1998;  105 983-987
  • 8 Greenfield D S, Liebmann J M, Jee J. et al . Late-onset bleb leaks after glaucoma filtering surgery.  Arch Ophthalmol. 1998;  116 443-447
  • 9 Hamard P, Tazartes M, Ayed T. et al . Pronostic fonctionel des réfections de bulles de filtration perforées par lambeau de recouvrement conjonctivo-ténonien.  J Fr Ophthalmol. 2001;  24 / 5 482-490
  • 10 Harizman N, Ben-Cnaan R, Goldenfeld M. et al . Donor scleral patch for treating hypotony due to leaking and/or overfiltering blebs.  J Glaucoma. 2005;  14 492-496
  • 11 Harris L D, Yang G, Feldman R M. et al . Autologous conjuctival resurfacing of leaking filtering blebs.  Ophthalmology. 2000;  107 1675-1680
  • 12 Jonas J B, Klüter H. Autologous platelet concentrate injection into overfiltrating of leaking filtering blebs (Letter).  J Glaucoma. 2001;  10 251
  • 13 Kompa S, Redbrake C, Arend O. et al . Defektverschluss mit Sklerainterponaten.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 2004;  221 867-871
  • 14 La Borwit S E, Quigley H A, Jampel H D. Bleb reduction and bleb repair after trabeculectomy.  Ophthalmology. 2000;  107 712-718
  • 15 Loane M E, Galanopoulos A. The surgical management of leaking filtering blebs.  Curr Opin Ophthalmol. 1999;  10 121-125
  • 16 Miyazawa D, Kondo T. Free conjunctival autograft harvested from the fornix for repair of leaking blebs (letter).  B J Ophthalmol. 2000;  84 440
  • 17 Morris D A, Ramocki J M, Shin D H. et al . Use of autologous Tenon’s capsule and scleral patch grafts for repair of excessively draining fistulas with leaking filtering blebs.  J Glaucoma. 1998;  7 417-419
  • 18 Poulsen E J, Allingham R R. Characteristics and risk factors of infections after glaucoma filtering surgery.  J Glaucoma. 2000;  9 438-443
  • 19 Geijn E J, Lemij H G, Vries van de J, de Waard de P WT. Surgical revision of filtration blebs: A follow-up study.  J Glaucoma. 2002;  11 300-305
  • 20 Wadhwani R A, Bellows A R, Hutchinson B T. Surgical repair of leaking filtering blebs.  Ophthalmology. 2000;  107 1681-1687

Prof. Dr. med. Jörg Stürmer

Augenklinik Kantonsspital

Brauerstr. 15

8401 Winterthur, Schweiz

Phone: ++ 41/52/2 66 28 02

Fax: ++ 41/52/2 66 45 11

Email: joerg.stuermer@ksw.ch

    >