Klin Padiatr 1987; 199(3): 224-229
DOI: 10.1055/s-2008-1026794
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Ergebnisse einer Langzeit-Leukozyten-Interferon (α-IFN)-Therapie nach einem individuell ermittelten Dosierungsschema bei rezidivierender Larynxpapillomatose*

Results of Individualized Long-term Treatment with Leukocyte Interferon (α-IFN) in Recurrent Juvenile Laryngeal PapillomatosisV.  Gerein1 , E.  Lodemann2 , G.  Bell3 , Ch. v. Ilberg3 , B.  Kornhuber1
  • 1Zentrum der Kinderheilkunde Klinikum der Johann-Wolfgang-Goethe-Universität Frankfurt am Main BRD
  • 2Zentrum der Biologischen Chemie Klinikum der Johann-Wolfgang-Goethe-Universität Frankfurt am Main BRD
  • 3Zentrum der Hals-Nasen-Ohrenheilkunde Klinikum der Johann-Wolfgang-Goethe-Universität Frankfurt am Main BRD
* gefördert durch die DFG (Lo. 160Z6)
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Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Out of 24 patients with laryngeal papillomatosis 6 (5 females, 1 male) suffered from repeated relapses and underwent long-term treatment with α-IFN-therapy. Age at onset of the disease: 1 5/12-16 2/12 years. Duration of illness: 1-7 years, with several relapses were treated surgically and with laser-coagulation. Three out of 6 patients had a tracheal cannula and were cauterized by podophylline at 2-4 week intervals. IFN was given in dosages of 5-20×104 U/kg 2 or 3 times a week. IFN-dosage for each patient was determined using the induction kinetics of (2'-5')-oligo(A)synthetase (OAS) in the mononuclear cells of the circulating blood of patients with laryngeal papillomatosis.

A continuous effect could be achieved by the dose of IFN determined in the described way always before OAS activity decreased to its initial level. All 6 patients responded favorably to the α-IFN-therapy. Two patients treated only with IFN showed remission without relapses. In 2 cases IFN was successfully used to prevent relapses after surgical treatment and laser-coagulation. In 2 patients with papillomatosis extending into the main bronchi the disease could only be brought to a standstill, i.e. it was not necessary to remove the papillomas. Two out of 3 patients with laryngeal papillomatosis could be decannulated.

Long-term therapy following the above described principles is efficient and without significant side-effects. Three patients are in treatment for more than 3 10/12 years.

Zusammenfassung

Von 24 Patienten mit Larynxpapillomatose wurden sechs (5 females, 1 male) mit fortlaufenden Rezidiven einer Langzeit-α-IFN-Therapie unterzogen. Alter bei Erkrankungsbeginn: 1 5/12 - 16 2/12 Jahre. Erkrankungsdauer: 1-7 Jahre mit mehrfachen Rezidiven, die chirurgisch abgetragen und Laser-koaguliert wurden. Drei von sechs Patienten hatten eine Trachealkanüle und bekamen alle 2-4 Wochen eine Podophyllinätzung. Das IFN wurde 5-20×l04 U/kg KG 2-3mal pro Woche eingesetzt. Die IFN-Dosis für den einzelnen Patienten wurde durch die Bestimmung der Induktionskinetik der (2'-5')-Oligo-(A) Synthetase in mononukleären Zellen im peripheren Blut der Larynxpapillompatienten ermittelt.

Eine kontinuierliche Wirkung konnte erreicht werden, indem die ermittelten IFN-Dosis fortlaufend zum Einsatz kam, bevor die OAS-Aktivität vollständig zum Ausgangswert abfiel. Alle sechs Patienten sprachen auf die IFN-Therapie an. Bei zwei Patienten wurde allein durch IFN eine dauerhafte Remission erreicht. In 2 Fällen wurde das IFN zur Prophylaxe von Rezidiven nach chirurgischer Abtragung und Laserkoagulierung erfolgreich eingesetzt. Bei zwei Patienten mit Ausbreitung der Papillome bis in die Hauptbronchien konnte nur ein Stillstand der Erkrankung erreicht werden, in dem die Papillome nicht abgetragen werden mußten. Zwei von drei Patienten mit Larynxpapillomatose konnten dekanüliert werden. Die Dauertherapie nach dem vorgestellten Prinzip ist wirksam und ohne nennenswerte Nebenwirkungen. Bei drei Patienten läuft sie schon über 3 10/12 Jahre.

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