Klin Padiatr 1987; 199(1): 15-18
DOI: 10.1055/s-2008-1026751
ORIGINALIEN

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Lokale Rezidive bei mediastinalen Non-Hodgkin-Lymphomen im Kindesalter

Local Relapses in Mediastinal non-Hodgkin's Lymphomas in ChildhoodR.  Ludwig , K. M. Debatin , W. E. Brandeis
  • Sektion Onkologie-Immunologie der Universitäts-Kinderklinik Heidelberg
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Local relapses in mediastinal non-Hodgkin's lymphomas in childhood are rare. Of the 15 children treated in our hospital during the last 11 years, 2 had early local or pleural relapses. At presentation both had extensive pleural effusions, and after completion of induction therapy still some fluid in the pleural space was present. A local irradiation was not performed initially.

Be review of the literature for risks and benefit of local irradiation in mediastinal non-Hodgkin's lymphoma, local irradiation in children receiving aggressive chemotherapy should only be considered in few patients; preferentially in those, with incomplete disappearance of the mediastinal tumor or, as we may conclude from our patients, incomplete disappearance of pleural effusion.

Zusammenfassung

Bei Kindern mit einem mediastinalen Non-Hodgkin-Lymphom sind lokale Rezidive nur selten zu beobachten. Bei zwei der von uns im Zeitraum von 1974 bis 1984 betreuten 15 Kinder traten frühe lokale bzw. pleurale Rezidive auf. Beide Patienten hatten initial einen ausgeprägten Pleuraerguß und am Ende der4wöchigen Induktionstherapie noch einen pleuralen Resterguß. Auf eine primäre mediastinale Bestrahlung wurde bei beiden Kindern verzichtet.

Anhand der in der Literatur angegebenen Risiken und Nutzen einer lokalen Bestrahlung bei mediastinalen Non-Hodgkin-Lymphomen sollte eine primäre mediastinale Bestrahlung bei Kindern mit intensiver Zytostatika-Thcrapie nur dann eingesetzt werden, wenn der mediastinale Tumor am Ende der Induktionstherapie nicht vollständig verschwunden ist.

Aufgrund der hier mitgeteilten Verläufe sollte auch ein persistierender Pleuraerguß Anlaß für eine primäre lokale Bestrahlung sein.

    >