Physikalische Medizin, Rehabilitationsmedizin, Kurortmedizin 2008; 18(2): 75-82
DOI: 10.1055/s-2007-992794
Wissenschaft und Forschung

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Effect of Selected Psychological Factors during the Postoperative Rehabilitation Process after Total Knee or Hip Replacement

Effekt ausgewählter psychologischer Faktoren im postoperativen Rehabilitationsprozess nach vollständigem Knie- oder HüftgelenkersatzC. Schuster 1 , D. Birrer 2 , U. Mäder 2
  • 1Reha Rheinfelden, Research Department, Rheinfelden, Switzerland (Medical director: Prof. Dr. Thierry Ettlin)
  • 2Federal Office of Sports, Swiss Federal Institute of Sports Magglingen, Sportpsychology & Social Sciences, Magglingen, Switzerland
Further Information

Publication History

received: 2.11.2006

accepted: 2.10.2007

Publication Date:
07 April 2008 (online)

Abstract

Purpose: The aim of this study was to evaluate the effect of psychological factors (rehabilitation motivation, social support and locus of control) on the postoperative outcomes pain and physical function after total knee or hip replacement.

Materials and Methods: In this longitudinal observational study with four assessment events, 59 subjects (average age 66.8 years +/-9.1 years; 45.8% female) after knee or hip replacement were asked to complete the WOMAC questionnaire on admission, on discharge as well as four and twelve weeks after discharge from the rehabilitation centre. All participants completed three additional questionnaires to measure the psychological factors rehabilitation motivation, social support and locus of control on admission and four weeks after discharge.

Results: Analyses of covariances showed an important influence of the psychological construct rehabilitation motivation on pain on admission, on discharge and twelve weeks after discharge as well as on physical function on all four measurement events. A weak effect of locus of control (externality) on pain was found on admission and four weeks after discharge. Regression analyses for the dependent variable pain allowed an explanation of the variance in the subscale rehabilitation motivation at all four measurement events between 25% to 29% by the independent variable negative influence of rehabilitation motivation. For the dependent variable physical function up to 26% of the scoring variances in all measurements could be explained by the subscale rehabilitation motivation.

Conclusion: Psychological factors, especially the psychological construct rehabilitation motivation, showed an effect on the postoperative outcome such as pain and physical function after a total knee or hip replacement.

Zusammenfassung

Hintergrund: Ziel der Studie war die Untersuchung des Effekts psychologischer Faktoren (Rehabilitationsmotivation, soziale Unterstützung und Kontrollüberzeugungen) auf die postoperative Schmerzintensität und körperlicher Leistungsfähigkeit nach vollständigem Knie- oder Hüftgelenksersatz.

Material und Methoden: An dieser Beobachtungsstudie im Längsschnittdesign mit vier Messzeitpunkten nahmen 59 Patienten (Durchschnittsalter 66,8 Jahre +/- 9,1 Jahre; 45,8% weiblich) nach Knie- oder Hüftgelenksersatz teil und füllten den krankheitsspezifischen Fragebogen WOMAC bei Eintritt, Austritt sowie vier und zwölf Wochen nach Austritt aus dem Rehabilitationszentrum aus. Alle Teilnehmer vervollständigten zusätzlich drei weitere Fragebögen, um die psychologischen Konstrukte Rehabilitationsmotivation, soziale Unterstützung und Kontroll-überzeugungen bei Eintritt und vier Wochen nach Austritt aus der Reha Rheinfelden zu erheben.

Ergebnisse: Kovarianzanalysen zeigten einen bedeutenden Einfluss der Subskala negativer Einfluss auf die Rehabilitationsmotivation auf die Schmerzintensität bei Eintritt, Austritt und zwölf Wochen nach Austritt sowie auf die körperliche Leistungsfähigkeit zu allen 4 Messzeitpunkten. Ein geringerer Einfluss der Kontrollüberzeugungen (Externalität) auf die Schmerzintensität bei Eintritt und vier Wochen nach Austritt wurde deutlich. Regressionsanalysen für die abhängige Variable Schmerz erlauben eine Erklärung der Resultatevarianz zu allen 4 Messzeitpunkten zwischen 25 und 29% durch die unabhängige Variable Rehabilitationsmotivation. Für die abhängige Variable körperliche Funktion konnten bis zu 26% der Resultatevarianz durch die unabhängigen Variablen Rehabilitationsmotivation und Kontrollüberzeugungen erklärt werden.

Schlussfolgerung: Psychologische Faktoren, insbesondere die Rehabilitationsmotivation, haben einen Einfluss auf das postoperative Ergebnis der Schmerzintensität und körperliche Leistungsfähigkeit nach einem vollständigen Knie- oder Hüftgelenksersatz.

References

  • 1 Günther KP, Puhl W, Brenner H, Stürmer T. Klinische Epidemiologie von Hüft- und Kniearthrosen: Eine Übersicht über Ergebnisse der „Ulmer Osteoarthrose-Studie”.  Z Rheumatol. 2002;  61 244-249
  • 2 Cleary PD, Reilly DT, Greenfield S, Mulley AG, Wexler L, Frankel F, McNeil BJ. Using patients reports to assess health-related quality of life after total hip replacement.  Qual Life Res. 1993;  2 ((1)) 3-11
  • 3 Nilsdotter A-K, Petersson IF, Roos EM, Lohmander LS. Predictors of patient relevant outcome after total hip replacement for osteoarthritis: a prospective study.  Ann Rheum Dis. 2003;  62 923-930
  • 4 Mancuso CA, Salvati EA, Johanson NA, Peterson MG, Charlson ME. Pateints' expectations and satisfaction with total hip arthroplasty.  J Arthroplasty. 1997;  12 ((4)) 387-396
  • 5 Fydrich T, Geyer M, Hessel A, Sommer G, Brähler E. Fragebogen zur Sozialen Unterstützung (F-SozU): Normierung einer repräsentativen Stichprobe.  Diagnostica. 1999;  4 212-216
  • 6 Hafen K, Jastrebow J, Nubling R, Bengel J. Entwicklung eines Patientenfragebogens zur Erfassung der Reha-Rehabilitationsmotivation (PAREMO).  Die Rehabilitation. 2001;  40 3-11
  • 7 Ware JE, Gandek B. Overview of the SF-36 health survey and the International Quality of Life Assessment (IQOLA) project.  J Clin Epidemiol. 1998;  51 ((11)) 903-912
  • 8 Krampen G. IPC-Fragebogen zu Kontrollüberzeugungen. Handanweisung (31 Seiten) und Verbrauchsmaterialien. Göttingen: Hogrefe 1981
  • 9 Sommer G, Fydrich T. Soziale Unterstützung: Diagnostik, Konzepte, Fragebogen zur sozialen Unterstützung. Materiale Nr. 22, Deutsche Gesellschaft für Verhaltenstherapie. Tübingen: Deutsche Gesellschaft für Verhaltenstherapie 1989
  • 10 Franke GH. Testtheoretische Überprüfung des Fragebogens zur sozialen Unterstützung.  Zeitschrift für Medizinische Psychologie. 1994;  3 168-177
  • 11 Sommer G, Fydrich T. Entwicklung und Überprüfung eines Fragebogens zur sozialen Unterstützung (F-SOZU).  Diagnostika. 1991;  37 160-178
  • 12 Bellamy N, Buchanan WW, Goldsmith CH, Campbell J, Stitt LW. Validation study of WOMAC: a health status instrument for measuring clinically important patient relevant outcomes to antirheumatic drug therapy in patients with osteoarthritis of the hip or knee.  J Rheumatol. 1988;  15 1833-1840
  • 13 Finch E, Brooks D, Stratford PW, Mayo NE. Physical rehabilitation outcome measures - a guide to enhanced clinical decision making. Second Edition; Hamilton: BC Decker 2002
  • 14 Stucki G, Meier D, Stucki S, Michel BA, Tyndall AG, Dick W, Theiler R. Evaluation of a German version of the WOMAC (Western Ontario and McMasters Universities) Arthroseindex.  Z Rheumatol. 1996;  55 40-49
  • 15 Brown SP, Challagalla G, Ganesan S. Self-Efficacy as a moderator of information-seeking effectiveness.  J Appl Psychol. 2001;  86 ((5)) 1043-1051
  • 16 Sewitch MJ, Abrahamowicz M, Bitton A, Daly D, Wild GE, Cohen A, Katz S, Szego PL, Dobkin PL. Psychological distress, social support, and disease activity in patients with Inflammatory Bowel Disease.  Am J Gastroenterol. 2001;  96 ((5)) 1470-1479
  • 17 Schwarzer R, Leppin A. Sozialer Rückhalt und Gesundheit - Eine Meta-Analyse. Verlag für Psychologie Dr. C. J. Hogrefe Göttingen Toronto Zürich 1989
  • 18 Fydrich T, Sommer G, Menzel U, Höll B. Fragebogen zur sozialen Unterstützung (Kurzform; SOZU-K-22).  Zeitschrift für Klinische Psychologie. 1987;  16 ((4)) 434-436
  • 19 Miner AL, Lingard EA, Wright EA, Sledge CB, Katz JN. The Kinemax Outcomes Group . Knee Range of Motion After Total Knee Arthroplasty: How important is this as an outcome measure?.  J Arthroplasty. 2003;  18 ((3)) 286-294

Correspondence

C. Schuster

Reha Rheinfelden

Research Department

Salinenstraße 98

4310 Rheinfelden

Switzerland

Email: c.schuster@reha-rhf.ch

    >