Klin Padiatr 2008; 220(2): 57-60
DOI: 10.1055/s-2007-984375
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Welchen Anteil haben ehemalige Frühgeborene an der Prävalenz von sonderpädagogischen Maßnahmen bei Schulkindern einer deutschen Großstadt (Frankfurt am Main)?

Impact of Preterm Infants of Less than 30 Weeks Gestation on the Prevalence of Special Education in School Beginners of a German City (Frankfurt/Main)R. L. Schlösser 1 , B. Krackardt 2 , J. Weber 2 , E. Lerman 2
  • 1Zentrum für Kinder- und Jugendmedizin, Klinikum der Johann-Wolfgang-Goethe Universität Frankfurt am Main
  • 2Stadtgesundheitsamt Frankfurt am Main
Further Information

Publication History

Publication Date:
21 August 2007 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung: Ermittlung des Anteils von ehemaligen Frühgeborenen an sonderpädagogischem Förderbedarf und Evaluation ihrer Schulverläufe.

Methodik: Bei den Schuleingangsuntersuchungen aller Frankfurter Kinder der Jahrgänge 2002 und 2003 wurden aufgrund der Eintragungen im Gelben Untersuchungsheft diejenigen identifiziert, die mit weniger als 30 Schwangerschaftswochen p. m. geboren waren. Vor jeder Untersuchung erfolgten eine ausführliche Anamnese mit den Erziehungsberechtigten sowie die Einsicht in die vorliegenden Arztberichte. Risikofaktoren (höhergradige Hirnblutung, Leukomalazie, Retinopathie) wurden evaluiert. Anhand einer standardisierten Untersuchung wurde der Bedarf eines sonderpädagogischen Förderbedarfs festgestellt. Im 3. und 4. Schuljahr wurden die Schulen der Kinder und die Familien telefonisch kontaktiert und die momentanen Schulsituationen erfragt.

Ergebnisse: In den Jahren 2002 und 2003 wurden in der Stadt Frankfurt am Main insgesamt 10.743 Kinder eingeschult. 30 von ihnen waren ehemalige Frühgeborene unterhalb eines Gestationsalters von 30 Wochen p. m. (2,8 von 1000/Jahr), die in der Neonatalzeit in verschiedenen Kliniken der Region behandelt worden waren. Bei 11 Kindern wurde eine sonderpädagogische Überprüfung durchgeführt und 9 wurden danach sonderpädagogisch gefördert. Weitere 2 Kinder wechselten im Laufe der ersten drei Schuljahre in Einrichtungen mit sonderpädagogischer Förderung. Von 18 Kindern, die bei ihrer Entlassung von der Neonatologischen Intensivstation keine besondere Risikofaktoren hatten, wurden 15 in einer Regelschule ohne weitere Förderung unterrichtet, während dies nur für 6 von 12 Kindern zutraf, die bei Entlassung eine besondere Morbidität aufwiesen.

Schlussfolgerung: An der Gesamtzahl der Schüler einer Stadt machten Frühgeborene einen geringen Anteil aus. Zwei Drittel dieser Kinder besuchte am Ende ihrer Grundschulzeit ohne weitere Förderung eine Regelschule. Risikofaktoren, die am Ende der Neonatalzeit diagnostiziert waren, hatten einen eingeschränkten prognostischen Wert.

Abstract

Background: To compare infants, who were born prematurely, with all school beginners in a German city in terms of the need for special education over a 2 year period, and to evaluate the educational outcome of infants at age 6-7 years.

Methods: Children, who were born premature with a gestational age of less than 30 weeks, were identified with the help of their personal health records (Gelbes Untersuchungsheft) among all school beginners of the years 2002 and 2003 in the city of Frankfurt/Main. Neonatal risk factors (intracranial bleeding, periventricular leucomalacia, retinopathy) were registered. All families and teachers of the identified children were contacted by telephone in 2005, and interviewed concerning the present school situation.

Results: In 2002 and 2003 a total of 10.743 children began school. 30 of them were identified as former premature infants (2.8 per 1000/year). They were treated after birth in various neonatal centres of the region. 11 of 30 infants were examined for a possible need for special education, and the others entered a regular school without any examination. 9 out of the 11 children were admitted to special schools, and in 2005 a further two children had special education. 18 children had a confirmed impairment as risk factor at discharge from neonatal unit, and 15 out of them were attending regular schools. In contrast, 6 out of 12 children with confirmed impairments could go to regular schools.

Conclusions: The relative risk of need for special education in former premature born children was 30% whereas it was in whole population 10%. Ca. 70% of children, who were born with a gestational age less than 30 weeks, could attend normal school without any special education. Impairments, which were confirmed at the end of neonatal period, were of minor prognostic value for school outcome.

Literatur

  • 1 Anderson PJ, Doyle LW. Victorian Infant Collaborative Study Group . Executive functioning in school-aged children who were born very preterm or with extremely low birth weight in the 1990 s.  Pediatrics. 2004;  114 50-57
  • 2 Bhutta AT, Cleves MA, Casey PH, Cradock MM, Anand KJ. Cognitive and behavioral outcomes of school-aged children who were born preterm: a meta-analysis.  JAMA. 2002;  288 728-737
  • 3 Bowen JR, Gibson FL, Hand PJ. Educational outcome at 8 years for children who were born extremely prematurely: a controlled study.  J Paediatr Child Health. 2002;  38 438-444
  • 4 Buck GM, Msall ME, Schisterman EF, Lyon NR, Rogers BT. Extreme prematurity and school outcomes.  Paediatr Perinat Epidemiol. 2000;  14 324-331
  • 5 Geschäftsstelle Qualitätssicherung Hessen . Neonatalerhebung Hessen. Gesamtstatistik.  2004;  ,  http://www.gqhnet.de/
  • 6 Hack M. Consideration of the use of health status, functional outcome, and quality-of-life to monitor neonatal intensive care practice.  Pediatrics. 1999;  103 ((Suppl E)) 319-328
  • 7 Hack M, Flannery DJ, Schluchter M, Cartar L, Borawski E, Klein N. Outcomes in young adulthood for very-low-birth-weight infants.  N Engl J Med. 2002;  346 149-157
  • 8 Hille ET, den Ouden AL, Stuifbergen MC, Verrips GH, Vogels AG, Brand R, Gravenhorst JB, Verloove-Vanhorick SP. Is attrition bias a problem in neonatal follow-up?.  Early Hum Dev. 2005;  81 901-908
  • 9 Johnson A, Bowler U, Yudkin P, Hockley C, Wariyar U, Gardner F, Mutch L. Health and school performance of teenagers born before 29 weeks gestation.  Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed.. 2003;  88 F190-8
  • 10 Litt J, Taylor HG, Klein N, Hack M. Learning disabilities in children with very low birthweight: prevalence, neuropsychological correlates, and educational nterventions.  J Learn Disabil. 2005;  38 130-141
  • 11 Marlow N, Wolke D, Bracewell MA, Samara M. EPICure Study Group . Neurologic and developmental disability at six years of age after extremely preterm birth.  N Engl J Med.. 2005;  352 9-19
  • 12 McCormick . The contribution of low birth weight to infant and childhood morbiditiy.  N Engl J Med. 1985;  312 82-90
  • 13 Mikkola K, Ritari N, Tommiska V, Salokorpi T, Lehtonen L, Tammela O, Paakkonen L, Olsen P, Korkman M, Fellman V. Neurodevelopmental outcome at 5 years of age of a national cohort of extremely low birth weight infants who were born in 1996-1997.  Pediatrics. 2005;  116 1391-1400
  • 14 Msall ME, Avery RC, Tremont MR, Lima JC, Rogers ML, Hogan DP. Functional disability and school activity limitations in 41300 school-age-children: relationship to medical impairments.  Pediatrics. 2003;  111 548-553
  • 15 Palti H, Bendel J, Ornoy A. Prevalence of disabilities in a national sample of 7-years-old Israeli children.  Isr J Med Sci. 1992;  28 435-441
  • 16 Pinto-Martin J, Whitaker A, Feldman J, Cnaan A, Zhao H, Bloch JR, McCulloch D, Paneth N. Special education services and school performance in a regional cohort of low-birthweight infants at age nine.  Paediatr Perinat Epidemiol. 2004;  18 120-129
  • 17 Riegel K, Ohrt B, Wolke B, sterlundt K. Die Entwicklung gefährdet geborener Kinder bis zum fünften Lebensjahr. Die ARVO-YLPPÖ Neugeborenen-Nachfolge Studie in Südbayern und Südfinnland. Stuttgart, Germany: Enke Verlag 1995
  • 18 Saigal S, den Ouden L, Wolke D, Hoult L, Paneth N, Streiner DL, Whitaker A, J. School-age outcomes in children who were extremely low birth weight from four international population-based cohorts.  Pediatrics.. 2003;  11 943-950
  • 19 Schubiger G, Lanz FZ, Caflisch U, Lanz C. Development of formerly preterm infants with a birth weight of below 1500 grams: concept and results of a follow-up program in up to school-aged children in central Switzerland.  Schweiz Med Wochenschr. 1999;  129 1025-1032
  • 20 Sullivan MC, Margaret MM. Perinatal morbidity, mild motor delay, and later school outcomes.  Dev Med Child Neurol. 2003;  45 104-112
  • 21 Tin W, Fritz S, Wariyar U, Hey E. of very preterm birth: children reviewed with ease at 2 years differ from those followed up with difficulty.  Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed.. 1998;  79 F83-F87

Korrespondenzadresse

PD Dr. med R. L. Schlösser

Zentrum für Kinder- und Jugendmedizin

Klinikum der Johann-Wolfgang-Goethe Universität Frankfurt am Main

Theodor-Stern-Kai 7

60590 Frankfurt am Main

Phone: +49/69/63015120

Fax: +49/69/63016763

Email: Rolf.Schloesser@kgu.de

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