ZFA (Stuttgart) 2007; 83(4): 148-152
DOI: 10.1055/s-2007-972585
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Evaluation eines Screeninginstruments für alkoholbezogene Störungen in der hausärztlichen Praxis

Evaluation of a Screening Instrument for Alcohol-Related Disorders in General PracticeC. Mänz 1 , M. Berner 2 , M. Härter 2 , G. Lorenz 4 , G. Buchkremer 1 , G. Mundle 1 , 3
  • 1Universitätsklinik für Psychiatrie und Psychotherapie Tübingen
  • 2Abteilung für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsklinik Freiburg im Breisgau
  • 3Oberbergklinik, Hornberg im Schwarzwald
  • 4Lehrbereich Allgemeinmedizin der Universität Tübingen
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 April 2007 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Ziel dieser Untersuchung war, die Akzeptanz von Screening-Fragebögen für alkoholbezogene Störungen in einer unselektierten Patientenpopulation in der hausärztlichen Praxis zu erfassen.

Methoden: Im Rahmen eines Projektes des Suchtforschungsverbundes Baden-Württemberg füllten 156 Patienten in drei Allgemeinarztpraxen einen vierseitigen Screening-Fragebogen mit Fragen zu allgemeinenmedizinischen Themen, Suchterkrankungen und psychischen Störungen aus. Zur Fragebogenevaluierung beantworteten die Patienten anschließend vier weitere Fragen zum Fragebogen: 1. Länge, 2. eigenes Interesse, 3. Erkenntnisgewinn für den Arzt und 4. Einsatzhäufigkeit (3 bzw. 5-stufige Likert-Skala). Durch das Personal der Arztpraxis wurde zusätz-lich die Ablehnungsquote geschätzt.

Ergebnisse: 93,5% der Patienten empfanden die Länge des Fragebogens als „gerade richtig”. 49,5% stimmten zu, dass der Arzt durch den Einsatz des Fragebogens ein besseres Verständnis der Krankheit erhält und 87,7% waren der Meinung, der Fragebogen solle einmal im Jahr eingesetzt werden. Patienten mit einer alkoholbezogenen Störung urteilten ähnlich: 76% beurteilten die Fragebogenlänge als gerade richtig; einen Erkenntnisgewinn für den Hausarzt vermuteten 60%; 80% hielten es für angemessen, den Fragebogen einmal pro Jahr einzusetzen.

Schlussfolgerungen: Die vorliegende Untersuchung kann das gängige Vorurteil nicht stützen, dass Patienten auf Fragebögen zu alkoholbezogenen Störungen mit Widerstand reagieren. Im Gegenteil zeigte sich eine hohe Akzeptanz so-wohl in der Gesamtpopulation als auch bei bereits betroffenen Patienten.

Abstract

Aim: The aim of this study was to examine the acceptability of a screening questionnaire for alcohol-related disorders in general practices.

Methods: This study was carried out in the scope of the BMBF-supported project AQAH (comprehensive quality management in outpatient care). Patients (N=156) visiting their general practitioners received a screening questionnaire that included questions related to primary-care issues, substance dependence and other psychia-tric disorders. Next, patients provided feedback about the screening questionnaire regarding its length and potential usefulness to the physician as well as their own level of interest and their opinions about the appropriate frequency of use. The refusal quota was assessed by practice staff.

Results: Most patients (93.5%) considered the questionnaire length “just right,” and 49.5% indicated that the physician would obtain a better understanding of patients’ illnesses by using the questionnaire. Patients with an alcohol-related disorders evaluated the questionnaire similarly to patients without an alcohol-related disorder: 76% considered the length to be “just right”, 60% thought that the physician would obtain a better understanding of patients’ illnesses, and 80% thought that using it once per year was appropriate.

Discussion: Contrary to popular belief, this study did not provide evidence of patient resis-tance to an alcohol screening questionnaire in a primary-care setting. A majority of patients with and without alcohol-related disorders reported high acceptance of the screening questionnaire.

Literatur

  • 1 Hüllinghorst R, Kaldewei D, Lindemann F. et al .Jahrbuch Sucht. Deutsche Hauptstelle für Suchtfragen. Neuland-Verlag, Geesthacht 2006
  • 2 Bühringer G. Alkoholkonsum und alkoholbezogene Störungen in Deutschland, Schriftenreihe des BMG. Band 128, Nomos-Verlag 2000
  • 3 Kraus L, Bauernfeind R. , Repräsentativerhebung zum Gebrauch psychoaktiver Substanzen bei Erwachsenen in Deutschland 1997, Sucht 1998, 44, Sonderheft 1: 7-82.
  • 4 Linden M, Maier W, Achberger M. et al . Psychiatric diseases and their treatment in general practice in Germany. Results of a World Health Organization (WHO) study.  Nervenarzt. 1996;  67 205-215
  • 5 Küfner H, Kraus L. Alkoholismus-Epidemiologische und ökonomische Aspekte des Alkoholismus.  Deutsches Ärzteblatt. 2002;  99 A-936
  • 6 Hill A. Hausarztpraxen als Zentren zur Früherkennung und Behandlung von Alkoholproblemen - ein realistisches Modell?. In: Wienberg G, Driessen M (Hrsg.). Auf dem Weg zur vergessenen Mehrheit. Psychiatrie-Verlag Bonn 2001: 272-291
  • 7 Cleary PD, Miller M, Booker T. Prevalence and recognition of alcohol abuse in primary care population.  Am J Med. 1988;  85 466-471
  • 8 Fleming MF, Manwell LB, Barry KL. et al . At-risk drinking in an HMO primary care sample: prevalence and health policy implications.  Am J Public Health. 1998;  88 90-93
  • 9 Carrington M, Fiellin DA, O‘Connor PG. Hazardous and harmful alcohol consumption in primary care.  Arch Intern Med. 1999;  159 1681-1689
  • 10 Saunders JB, Lee NK. Hazardous alcohol use: its delineation as a subthreshold disorder, and approaches to its diagnosis and management.  Compr Psychiatry. 2000;  41 95-103
  • 11 Rumpf HJ, Kremer G. Früherkennung, Kurzintervention, Beratung und Motivation bei alkoholbezogenen Störungen: Der Stellenwert von Arztpraxis und Beratungsstelle. In: Rumpf HJ, Hüllinghorst R (Hrsg.). Alkohol und Nikotin: Frühintervention, Akutbehandlung und politische Maßnahmen. Lambertus-Verlag, Freiburg 2003: 92-107
  • 12 Saunders JB, Aasland OG, Amundsen A. et al . Alcohol consumption and related problems among primary health care patients: WHO collaborative project on early detection of persons with harmful alcohol consumption-I.  Addiction. 1993;  88 349-362
  • 13 Wienberg G. Struktur und Dynamik der Suchtkrankenversorgung in der Bundesrepublik - ein Versuch, die Realität vollständig wahrzunehmen. In: Wienberg G, Ed: Die vergessene Mehrheit. Zur Realität der Versorgung alkohol- und medikamentenabhängiger Menschen. Psychiatrie Verlag, Berlin 1992: 12-60
  • 14 Rumpf HJ, Meyer C, Hapke U. et al . Inanspruchnahme suchtspezifischer Hilfen von Alkoholabhängigen und -missbrauchern: Ergebnisse der TACOS Bevölkerungsstudie.  Sucht. 2000;  46 9-17
  • 15 Kaner EF, Haighton CA, McAvoy BR. “So much post, so busy with practice - so, no time!” a telephone survey of general practitioners’ reasons for not participating in postal questionnaire surveys.  Br J Gen Pract. 1998;  48 1067-1069
  • 16 Berner M, Zeidler C, Kriston L. et al . Die Behandlung von Patienten mit alkoholbezogenen Störungen in der hausärztlichen Praxis.  Nervenarzt. 2003;  74 258
  • 17 Aalto M, Pekuri P, Seppa K. Primary health care nurses’ and physicians’ attitudes, knowledge and beliefs regarding brief intervention for heavy drinkers.  Addiction. 2001;  96 305-311
  • 18 Prochaska JO, DiClemente CC, Norcross JC. In search of how people change.  American Psychologist. 1992;  37 1102-1114
  • 19 Kaner EF, Heather N, McAvoy B. et al . Intervention for excessive alcohol consumption in primary health care: attitudes an practices of English practitioners.  Alcoh Alcoholism. 1999;  34 559-566
  • 20 Rist F, Demmel R, Hapke U. et al . AWMF-Leitlinie der Deutschen Ge-sellschaft für Suchtforschung und Suchttherapie (DG-Sucht) und der Deutschen Gesellschaft für Psychiatrie und Nervenheilkunde (DGPPN).  Sucht. 2004;  50 102-112
  • 21 SIGN (Scottish Intercollegiate Guidelines Network) . The Management of harmful drinking and alcohol dependence in primary care.  , Guideline No. 74, 2003. http://www.sign.ac.uk/guidelines/fulltext/74/index.html , (Zugang am 25.2.2007)
  • 22 Babor TF, Higgins-Biddle JC. Brief Intervention for Hazardous and Harmful Drinking. A Manual for Use in Primary Care. Geneva: World Health Organization 2001
  • 23 Kaner EF, Wutzke S, Saunders JB. et al . Impact of alcohol education and training on general practitioners’ diagnostic and management skills: findings from a World Health Organization collaborative study.  J Stud Alcohol. 2001;  62 621-627
  • 24 Mänz C, Berner M, Lorenz G. et al . Projekt AQAH: Ambulantes Quali-tätsmanagement alkoholbezogener Störungen beim Hausarzt.  Suchtmed Forsch Prax. 2003;  5 41-44
  • 25 Saunders JB, Aasland OG, Babor TF. et al . Development of the Alcohol Use Disorders Identification Test (AUDIT): WHO collaborative project on early detection of persons with harmful alcohol consumption-II.  Addiction. 1993b;  88 791-804
  • 26 Mayfield D, McLeod G, Hall P. The CAGE Questionnaire: Validation of a New Alcoholism Screening Instrument.  Am J Psych. 1974;  131 1121-1123
  • 27 Rumpf HJ, Hapke U, Meyer C. et al . Screening for alcohol use disorders and at-risk drinking in the general population: psychometric perfor-mance of three questionnaires.  Alcoh Alcoholism. 2002;  37 261-268
  • 28 Dybeck I, Bischof G, Grothues J. et al . The reliability and validity of the Alcohol Use Disorder Identification Test (AUDIT) in a German general practice population.  J Stud Alcohol. 2006;  67 473-481
  • 29 Heatherton TF, Kozlowski LT, Frecker RC. et al . Measuring the heaviness of smoking: using self-reported time to the first cigarette of the day and number of cigarettes smoked per day.  Br J Addict. 1989;  84 791-799
  • 30 Spitzer RL, Kroenke K, Williams JB. Validation and utility of a self-report version of PRIME-MD: the PHQ primary care study. Primary care evaluation of mental disorders.  Patient Health Questionnaire. JAMA. 1999;  282 1737-1744
  • 31 Daeppen JB, Yersin B, Landry U. et al . Reliability and validity of the Alcohol Use Disorders Identification Test (AUDIT) imbedded within a General Health Risk Screening Questionnaire: Results of a survey in 332 primary care patients.  Alcohol Clin Exp Res. 2000;  24 659-665
  • 32 Bohn MJ, Babor TF, Kranzler HR. The Alcohol Use Disorders Identification Test (AUDIT): Validation of a screening instrument for use in medical settings.  J Stud Alcohol. 1995;  56 423-432
  • 33 Bush K, Kivlahan DR, McDonell MB. et al . The AUDIT alcohol consumption question (AUDIT-C): An effective brief screening test of problem drinking.  Arch Intern Med. 1998;  158 1789-1795
  • 34 Schmidt A, Barry KL, Fleming MF. Detection of problem drinkers: The Alcohol Use Disorders Identification Test (AUDIT).  South Med J. 1995;  88 52-59
  • 35 Jacobson LD, Edwards AG, Granier SK. Evidence-based medicine and general practice.  Br J Gen Pract. 1997;  47 449-452
  • 36 Allen JP, Litten RZ, Fertig JB. et al . A review of research of the Alcohol Use Disorders Identification Test (AUDIT).  Alcohol Clin Exp Res. 1997;  21 613-619
  • 37 Rumpf HJ, Meyer C, Hapke U. et al . Inanspruchnahme suchtspezifischer Hilfen von Alkoholabhängigen und -missbrauchern: Ergebnisse der TACOS Bevölkerungsstudie.  Sucht. 2000;  46 9-17

Korrespondenzadresse

Dr. med. C. Mänz

Universitätsklinik Tübingen

Abteilung für Allgemeine Psychiatrie und Psychotherapie

Osianderstraße 24

72076 Tübingen

Email: constantin.maenz@med.uni-tuebingen.de

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