Z Gastroenterol 2007; 45(11): 1164-1168
DOI: 10.1055/s-2007-963476
Übersicht

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

The Elucidation of Peptic Esophagitis: from Hamperl to Heartburn

Die Entwicklung der peptischen Ösophagitis: von der Pathologie bis Mount SinaiM. V. Malfertheiner1 , S. Fill2 , M. Kidd1 , I. M. Modlin1
  • 1Gastrointestinal Pathobiology Research Group, Yale University School of Medicine, New Haven, Connecticut, USA
  • 2Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Magdeburg, Germany
Further Information

Publication History

manuscript received: 17.7.2007

manuscript accepted: 5.8.2007

Publication Date:
19 November 2007 (online)

Zusammenfassung

Obwohl der Ösophagus in früheren Zeiten als Organ oft übersehen wurde, wurde ihm in der letzten Zeit viel Aufmerksamkeit zuteil. Nachdem die Ösophagitis sich zu einer weltweiten Pandemie entwickelte, schlugen die Debatten um ihre Ursachen und das Management der Barrett-Metaplasie hohe Wellen. Der Ösophagus war von jeher nicht einfach zu verstehen und die Herkunft seines Namens und seine Symptomatik verwirren diejenigen, welche sich mit ihm beschäftigen. Die Ösophagitis steigt weltweit weiter kontinuierlich an und die Aufgabe, ihre Symptomatik zu definieren, stellt heute noch ein ebenso großes Problem wie bei der Erstbeschreibung durch Herwig Hamperl und Asher Winkelstein dar. Deren Erkenntnis der Entität, welche zuvor meist übersehen und von ihnen dann 1934 „peptische Ösophagitis” getauft wurde, ist zu einem Schwerpunkt der heutigen Gastroenterologie geworden. Zunächst wurde die Symptomatik der Ösophagitis auf Sodbrennen limitiert, mittlerweile hat sich jedoch herausgestellt, dass eine ganze Reihe von Symptomen durch die Entzündung ausgelöst werden kann, welche durch intermittierenden Reflux von Magensäure hervorgerufen wird. Der Ursprung der ersten Beobachtungen, welche zur Entschlüsselung der Pathophysiologie der Esophagitis geführt haben, ist von großem Interesse. Obwohl Asher Winkelstein aus New York lange als Entdecker der Zusammenhänge von saurem Reflux, ösophagealen Ulzerationen und Refluxsymptomatik galt, ist es notwendig, die wegweisende Rolle des österreichischen Pathologen Herwig Hamperl zur Entschlüsselung der peptischen Ösophagitis zu erwähnen. Eine genaue Betrachtung der Beiträge dieser beiden Pioniere zeigt, dass beiden der Ruhm zusteht, diesen Krankheitsprozess identifiziert zu haben, welcher vor ihnen ignoriert wurde, und heute ein fundamentales Problem für Gastroenterologen und Pathologen darstellt.

Abstract

Although the esophagus was initially considered as the “humble” organ, it has in recent times evoked both substantial interest and considerable controversy as esophagitis becomes a global pandemic and the debate over the causes of esophagitis and the management of Barrett’s has escalated. The esophagus has always defied easy understanding and the origins of its name and its symptomatology continue to confound those who address them. Esophagitis is increasing relentlessly on a global scale and the challenge of defining its symptomatology remains today as great a problem as when initially identified by Herwig Hamperl and Asher Winkelstein. Their identification of the entity they called “peptic esophagitis” in 1934, while initially for the most part overlooked, has today become one of the centers of gastroenterological focus. Although the initial symptomatology of esophagitis was limited to heartburn, it has more recently become apparent that a diverse group of symptoms is produced by the inflammation associated with intermittent reflux of gastric acid. Of interest is the nature of the original observations that led to the identification of the physiopathology of esophagitis and the elucidation of the relationship between symptomatology, acid reflux and inflammation. Although Asher Winkelstein of New York has long been considered the first to define the relationship of acid peptic reflux, esophageal ulceration and reflux symptomatology, it is of note to consider the seminal role of Herwig Hamperl, an Austrian pathologist in the elucidation of acid peptic esophagitis. Indeed, a careful consideration of the relative contributions of these two pioneers suggests that both deserve credit for identifying a disease process that, although initially for the most part ignored by clinicians, has now become one of the most fundamental problems faced by both gastroenterologists and pathologists.

References

  • 1 Modlin I M, Kidd M, Lye K D. Historical perspectives on the treatment of gastroesophageal reflux disease.  Gastrointest Endosc Clin N Am. 2003;  13 19-55, vii-viii
  • 2 Modlin I M, Moss S F, Kidd M. et al . Gastroesophageal reflux disease: then and now.  J Clin Gastroenterol. 2004;  38 390-402
  • 3 Quincke H. Ulcus oesophagi ex digestione.  Deutsches Arch Klin Med. 1879;  24 72-79
  • 4 Tileston W. Peptic ulcer of the oesophagus.  Am J Med Sci. 1906;  132 240-265
  • 5 Modlin I, Sachs G. Acid Related Diseases. New York; Lippincott 2004 2nd edn
  • 6 Hamperl H. Peptische Ösophagitis.  Verh dtsch path Ges. 1934;  27 208-232
  • 7 Winkelstein A. Peptic esophagitis: New clinical entity.  J Am Med Assn. 1935;  104 906-909
  • 8 Janowitz H D. Asher Winkelstein (1893 - 1972).  Mt Sinai J Med. 2000;  67 14-15
  • 9 Modlin I, Kidd M. GERD 2004: issues from the past and a consensus for the future.  Best Pract Res Clin Gastroenterol. 2004;  18 (Suppl) 55-66
  • 10 Malfertheiner P MF, O’Morain C, Bazzoli F. et al . Current concepts in the management of Helicobacter pylori infection: the Maastricht III Consensus Report.  Gut. 2007;  56 772-781
  • 11 Modlin I. The Evolution of Therapy in Gastroenterology. Birmingham, Alabama; Axcan Pharma. Inc 2002

Irvin M. Modlin, MD, PhD, DSc, FRCS

Department of Gastroenterological Surgery, Yale University School of Medicine

333 Cedar Street

PO Box 208062

New Haven

CT 06520 - 8062

USA

Phone: ++ 1/2 03/7 85 54 29

Fax: ++ 1/2 03/7 37 40 67

Email: imodlin@optonline.net

    >