Aktuelle Urol 2007; 38(6): 473-475
DOI: 10.1055/s-2007-959191
Fallbericht
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Bronchussequester als seltene Ursache von Flankenschmerzen

Bronchopulmonary Sequestration Presenting with Flank PainC.  Schmitt1 , O.  Basten2 , K.  Fischer1 , T.  Kälble1
  • 1Klinik für Urologie und Kinderurologie, Klinikum Fulda gAG, Fulda
  • 2Institut für Pathologie, Klinikum Fulda gAG, Fulda
Further Information

Publication History

Publication Date:
12 November 2007 (online)

Zusammenfassung

Einleitung: Der Flankenschmerz, ein klassisches Leitsymptom der Urologie, kann vielseitige Ursachen haben. Wir berichten über einen retroperitonealen Bronchussequester als seltene Ursache für dieses häufige Symptom. Fallbericht: Im Rahmen der Abklärung von linksseitigen persistierenden Flankenschmerzen bei einer 37-jährigen Patientin fand sich als einziges Korrelat eine computertomographisch gesicherte, suprarenale Raumforderung mit ca. 5 cm Durchmesser, die operativ freigelegt wurde. Histologisch wurde ein infradiaphragmaler Bronchussequester diagnostiziert. Diese sehr seltene Differenzialdiagnose von suprarenalen Raumforderungen gehört zu den pulmonalen Malformationen und ist im Gegensatz zu unserem Fall meist ein asymptomatischer Zufallsbefund. Die Literatur hierzu wird dargestellt.

Abstract

Introduction: Flank pain is a classical symptom in urological patients and can have various causes. We now present a case in which we were able to diagnose retroperitoneal bronchial sequestration as a very rare cause of flank pain. Case Report: In the work-up of left flank pain in a 37-year-old woman, a suprarenal mass, about 5 cm in diameter, was diagnosed in a CT scan. The patient underwent surgery and a pulmonary sequestration was identified histologically. This very rare differential diagnosis of suprarenal masses belongs to pulmonary malformations and normally is an asymptomatic accidental finding. Up to now, only few reports are documented in literature where pulmonary sequestration showed symptoms like flank pain. In this case, the pain seems to be due to mucus retention in the sequester. The literature on this disease is presented here.

Literatur

  • 1 Armatys S A, Cheng L, Gardner T A, Sundaram C P. Pulmonary sequestration presenting as retroperitoneal cyst: case report.  J Endourol. 2005 Oct;  19 (8) 997-999
  • 2 Colby T V, Koss M N, Travis W D. Tumors of the Lower Respiratory Tract Atlas of Tumor Pathology. 1995
  • 3 Huang E Y, Monforte H L, Shaul D B. Extralobar pulmonary sequestration presenting with torsion.  Pediatr Surg Int. 2004;  20 218-220
  • 4 Laberge J M, Puligandla P, Flageole H. Asymptomatic congenital lung malformations.  Seminars in Pediatric Surgery. 2005;  14 16-33

Christina Schmitt

Klink für Urologie und Kinderurologie, Klinikum Fulda

Pacelliallee 2 - 6

36043 Fulda

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