Klin Padiatr 1991; 203(3): 146-148
DOI: 10.1055/s-2007-1025419
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die zentralvenöse Plazierung des Silastikkatheters durch Ableitung eines intravasalen EKG - Eine prospektive Untersuchung an 50 Frühgeborenen unter 1000 g

Central Venous Placement of Silastic Catheters by Recording the Intravascular ECG - A Prospective Study in 50 Infants Weighing Less than 1000 gA. -P. Neubauer
  • Aus dem Kinderkrankenhaus auf der Bult Hannover
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

In a prospective study 50 central venous silastic catheters were inserted in premature infants weighing less than 1000 g. The position of the catheter tip was checked by recording the intravascular ECG via catheter. All infants were successfully catheterized. The ECG-method proved to be very reliable. Corresponding radiological or ultra-sonografic investigation demonstrated a satisfactory position of the catheter tip in 45 of the infants. The remaining five catheters went into an ideal position close to the superior vena cavaright atrium junction by withdrawing 1-2,5 cm. There were no side effects specific to the ECG-method. The additional use of a diagram concerning the length of introduction given in the text at hand should make Xray- control unnecessary. We conclude that the ECGmethod can be used safely and is of advantage in extremely low birthweight infants.

Zusammenfassung

In einer prospektiven klinischen Studie wurden 50 aufeinanderfolgende zentralvenöse Katheterisierungen von extrem kleinen Frühgeborenen unter elektrokardiografischer Kontrolle der Katheterlage durchgeführt. Die Katheterlage wurde zusätzlich durch ein bildgebendes Verfahren überprüft. Die EKG-Methode erwies sich als sehr zuverlässig. Lediglich fünf Katheter (10%) lagen etwas zu tief, die Korrektur erfolgte durch einfaches Ziehen um 1-2,5 cm. Es wurden keine methodenspezifischen Nebenwirkungen registriert. Bei zusätzlicher Anwendung eines in der vorliegenden Arbeit angegebenen Einführlängen-Diagramms kann auf eine Lagekontrolle durch Röntgenaufnahme des Thorax nach Füllung des Katheters mit Kontrastmittel verzichtet werden. Unter dem Gesichtspunkt eines ,,minimal handling" ist die elektrokardiografische Lagekontrolle beim extrem kleinen Frühgeborenen besonders vorteilhaft.

    >