Klin Padiatr 1992; 204(3): 163-170
DOI: 10.1055/s-2007-1025344
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Meningitis bei 154 Kindern einer Kinderklinik in Deutschland: Klinische und epidemiologische Aspekte

Meningitis in 154 Patients in a German Pediatric Hospital: Clinical and Epidemiological ObservationsM.  Hensel , P.  Gutjahr , W.  Kamin , H. J. Schmitt
  • Kinderklinik der Johannes Gutenberg-Universität, Mainz
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

In a retrospective study, the histories of the non-neonates treated for primary meningitis in the Pediatric Department of Mainz University Hospital between 1986 and 1989 were analyzed with regard to etiological, diagnostic, clinical and epidemiological criteria. In the period studied there were 37 cases of infectious meningitis (11 Neisseria meningitidis (29.7%), 7 H. influenzae (18.9%), 3 S. pneumoniae (8.1%), 16 other (43.2%)), and 117 cases of acute aseptic meningitis syndrome (12 mumps virus (10.3%), 3 Borrelia burgdorferi (7.7%), 3 FSME (2.6%), 2 herpes simplex virus, 91 other (77.8%)). Sixty-six percent of the patients were male. Of the infants with infectious meningitis, 68% were under 5 years old. In contrast, 69% of the children with noninfectious meningitis were aged 5 or older. While 70% of the infectious meningitis cases occurred in fall and winter, 64% of the cases of acute aseptic meningitis syndrome occurred in spring and summer. In differential diagnosis between infectious and acute aseptic meningitis syndrome maximal sensitivity was a CRP value exceeding 0.5 mg/dl, a CSF lactate value of over 3 mmol/l and a CSF cell count of over 2000/3 cells. In none of the cases did a second or third lumbar puncture furnish information additional to that which could have been deduced from physical examination and course of temperature. A second lumbar puncture failed to produce unexpected results, or have consequences for therapy, in any of the 14 cases with noninfectious meningitis. Of 37 infants with infectious disease, one (2.7%) died from the sequelae of pneumococcal meningitis. Recovery was partial in 8 (22.2%) of the 36 surviving infants. The risk factors in these cases were age less than one year (P<0.074) and seizure prior to hospitalization (P<0.048). Of 117 infants with aseptic meningitis, one died of herpes simplex virus meningitis (0.9%). There were no cases of partial recovery. While infectious meningitis is rare, the mortality and partial recovery rates continue to be relatively high, despite modern diagnostic and therapeutic modalities.

Zusammenfassung

Die Akten der in den Jahren 1986 bis 1989 in der Mainzer Universitätskinderklinik behandelten Kinder mit primärer Meningitis jenseits der Neugeborenenperiode wurden retrospektiv nach ätiologischen, diagnostischen, klinischen und epidemiologischen Gesichtspunkten untersucht. Im Beobachtungszeitraum traten 37 Fälle bakterieller Meningitis (11 Neisseria meningitidis (29,7%), 7 H.influenzae (18,9%), 3 S.pneumoniae (8,1%), 16 sonstige (43,2%) und 117 Fälle aseptischer Meningitis (12 Mumpsvirus) (10,3%), 9 Borrelia burgdorferi (7,7%), 3 FSME (2,6%), 2 Herpes simplex-Virus (1,7%), 91 sonstige (77,8%)) auf. 66% aller Patienten war männlich. 68% der Kinder mit bakterieller Meningitis waren jünger als 5 Jahre. Dagegen waren 69% der Kinder mit aseptischer Meningitis 5 Jahre oder älter. Die Mehrzahl (70%) der Fälle bakterieller Meningitis traten im Herbst und Winter auf, aseptische Meningitiden hingegen zu 64% im Frühjahr und Sommer. Die höchste Sensitivität bei der Diagnose der bakteriellen Meningitis in Abgrenzung zur aseptischen Meningitis hatte ein CRP-Wert über 0,5 mg/dl, ein Liquor-Laktat-Wert über 3 mmol/l und eine Liquor-Zellzahl über 2000/3 Zellen. In keinem Fall erbrachte eine zweite oder dritte Lumbalpunktion eine Information, die nicht schon aufgrund der Klinik (körperliche Untersuchung; Temperaturverlauf) zu vermuten gewesen wäre. Bei der aseptischen Meningitis und komplikationsloser Genesung brachte eine zweite Lumbalpunktion (n = 14) in keinem Fall einen unerwarteten Befund oder eine therapeutische Konsequenz. Von 37 Kindern mit bakterieller Meningitis starb ein Kind an den Folgen einer Pneumokokken-Meningitis (2,7%). Eine Defektheilung wurde bei 8 der 36 überlebenden Kinder (22,2%) beobachtet. Risikofaktoren hierfür waren Alter < 1 Jahr (p< 0,074) und Krampfanfall vor der stationären Aufnahme (p< 0,048). Von 117 Kindern mit aseptischer Meningitis starb ein Kind an einer Herpes simplex-Virus Meningitis (0,9%), Defektheilungen wurden nicht beobachtet. Bakterielle Meningitiden sind zwar selten, weisen aber trotz moderner Diagnose- und Therapiemöglichkeiten weiterhin eine relativ hohe Letalität und Defektheilungsrate auf.

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