Geburtshilfe Frauenheilkd 1997; 57(12): 670-674
DOI: 10.1055/s-2007-1023157
Geburtshilfe: Management

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Magnesiumsulfat und Zerebralparese bei Frühgeborenen

Magnesium Sulfate and Cerebral Palsy in Preterm InfantsO. Dammann1 , C. E. L. Dammann2 , A. Leviton1
  • 1Neuroepidemiology Unit (Direktor: A. Leviton, MD), Dept. of Neurology, Children's Hospital, Harvard Medical School
  • 2Division ot Newborn Medicine (Direktor: Ivan D. Frantz III, MD), The Floating Hospital for Children, New England Medical Center, Tufts University, School of Medicine, Boston, USA
Further Information

Publication History

Publication Date:
17 June 2008 (online)

Zusammenfassung

Vor deam Hizntergrund der aktuellen Literatur wird die Frage diskutiert, ob eine antenatale Magnesiumsulfat(MgSO4)-Therapie zur Prävention neonataler periventrikulärer Echoauffälligkeiten (PVEA) und einer daraus resultierenden Zerebralparese (CP) bei Frühgeborenen zu empfehlen ist. In zwei von drei Studien zu MgSO4 und CP wurde eine signifikante Reduktion des CP-Risikos ermittelt. Eine dritte Studie konnte dieses Ergebnis nicht bestätigen. Nur eine von drei Studien zu MgSO4 und PVEA ergab ein reduziertes PVEA-Risikonach MgSO4-Exposition. Wir diskutieren die methodischen Probleme, die aus kleinen Studien, univariaten Analysen, Konfundierung durch Indikation, und residualer Konfundierung entstehen können und schlußfolgern, daß es bisher nicht möglich ist, eine antenatale MgSO4-Therapie ausschließlich zur Prävention der CP bei Frühgeborenen zu empfehlen.

Abstract

In this review of the current literature, we discuss whether antenatal magnesium sulfate (MgSO4) therapy should be recommended for the prevention of neonatal periventricular echoabnormalities (PVEA) and subsequent cerebral palsy (CP) in preterm infants. In two studies on MgSO4 and CP, a significant risk reduction was present, which could not be confirmed by a third. In only one of three separate studies on MgSO4 and PVEA, those exposed to MgSO4 were at decreased PVEA-risk. We discuss the methodological problems arising from small study size, univariate analysis, confounding by indication, and residual confounding, and conclude that no recommendation on antenatal MgSO4 solely for prevention of CP in preterm infants can yet be given.

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