Pharmacopsychiatry 1981; 14(2): 66-70
DOI: 10.1055/s-2007-1019568
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Clinical Pharmacology of Viloxazine Hydrochloride

Klinische Pharmakologie von Viloxazin-HydrochloridB.  Vandel1 , S.  Vandel1 , G.  Allers2 , R.  Volmat2
  • 1Laboratoire de Pharmacologic Clinique et, Centre Hospitalier Universitäire, Place Saint Jacques, 25030 Besancon Cedex, France
  • 2Clinique de Neurologie et de Psychiatrie, Centre Hospitalier Universitäire, Place Saint Jacques, 25030 Besancon Cedex, France
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Plasma concentrations of viloxazine were determined in twenty depressed inpatients during 4 weeks of treatment with progressively increasing dosage. Viloxazine plasma levels varied markedly during the day, due to the short half-life of the drug. Plasma levels rose to peak values after 7-10 days of treatment and then decreased, perhaps due to enzymatic induction by viloxazine. A negative linear correlation was found between the plasma concentration of viloxazine and its clinical effect, with the best clinical improvement in patients whose plasma concentration was between 20-500 ng/ml at 7 a.m. Performance in psychomotor tests (visual reaction time and ring of Pierron) was improved in many patients after treatment and was correlated with the plasma viloxazine level and the Hamilton Rating score. Assessment of viloxazine effects on electroencephalogram showed a decrease in EEG amplitude in the eight clinically improved patients.

Zusammenfassung

Die Plasma-Konzentration von Viloxazin wurden bei 20 stationären depressiven Patienten während einer vierwöchentlichen Behandlung mit ansteigenden Dosen bestimmt. Aufgrund der kurzen Halbwertszeit der Substanz variierten die Viloxazin-Plasma-Konzentrationen erheblich während des Tages. Maximale Werte wurden nach 7-10 Tage dauernden Medikation beobachtet; anschließend kam es zu einer Verminderung der Werte, die u.U. eine Enzym-Induktion zurückgeführt werden kann. Es zeigte sich eine negativ-lineare Korrelation zwischen der Viloxazin-Plasma-Konzentration und dem jeweiligen klinischen Effekt, wobei sich die besten therapeutischen Effekte bei denjenigen Patienten fanden, deren Plasma-Konzentrationen um 7.00 Uhr zwischen 20 und 500 ng/ml lagen. Die psychomotorische Leistung (visuelle Reaktionszeit und Pierron-Ring) verbesserte sich bei vielen Patienten im Laufe der Behandlung und zeigte eine Korrelation sowohl zur Viloxazin-Plasma-Konzentration als auch zum jeweiligen Punktwert auf der HDRS. Bei 8 Patienten, die eine klinische Besserung zeigten, wurde im EEG eine Amplituden-Verminderung beobachtet.

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