Pharmacopsychiatry 1985; 18(5): 309-313
DOI: 10.1055/s-2007-1017387
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Factors Associated with Response to Lithium Prophylaxis in DSM III Major Depression and Bipolar Disorder

Prädiktoren für den Erfolg einer LithiumprophylaxeM.  Maj , F.  Arena , N.  Lovero , R.  Pirozzi , D.  Kemali
  • Department of Psychiatry, First Medical School, University of Naples, Italy
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

The relationship of some clinical, personality and biological variables to the outcome of lithium prophylaxis was investigated in two patient samples fulfilling, respectively, the DSM III definitions of "major depression, recurrent" and "bipolar disorder".

In major depressives, the presence of psychomotor retardation and melancholia during the index episode was associated with a favorable response to treatment, whereas the presence of mood-incongruent psychotic features during the same episode, a high score on the "anxiety" and "phobic" subscales of the Middlesex Hospital Questionnaire and a high score on the "neuroticism" subscale of the Eysenck Personality Questionnaire were related to a poor response. These findings are discussed in the light of the heterogeneity of DSM III major depression and of the reported common occurrence of an "anxiety-phobic" personality profile in unipolar depressives. In bipolar patients, a family history of bipolar affective illness and a high lithium ratio were associated with a good response to treatment, and the presence of the HLA-A3 antigen with an unfavorable response. These findings seem to support a role of pharmacogenetic factors in conditioning response to lithium prophylaxis.

Zusammenfassung

Die Beziehungen einiger klinischer, biologischer und Persönlichkeits- Variablen zum Erfolg der Lithiumprophylaxe wurden in zwei Gruppen von Patienten, welche die DSM III-Kriterien von "Major depression, recurrent" bzw. "bipolar disorder" erfüllten, untersucht.

In der Gruppe der "Major depressives" war das Vorkommen von psychomotorischer Hemmung und von Melancholie während der Indexperiode mit einem günstigen Behandlungsverlauf assoziiert, wohingegen das Vorkommen von stimmungsinkongruenten psychotischen Symptomen, hoher Werte für "Angst"- und "Phobie"-Subskalen des Middlesex Hospital Fragebogens und eines hohen Wertes für die "Neurotizismus"-Subskala des Eysenckschen Persönlichkeitsfragebogens mit einem ungünstigen Resultat korrelierten. Diese Ergebnisse werden hinsichtlich der Heterogenität der DSM III "Major depression" und des häufigen Vorkommens von "Angst-Phobie" bei unipolar Depressiven diskutiert.

Bei den bipolaren Patienten war eine positive Familiengeschichte bipolarer affektiver Störungen und ein hoher Lithiumquotient mit einem günstigen Behandlungsverlauf assoziiert, während das Vorkommen des HLA-A3-Antigens mit einem ungünstigen Resultat verknüpft war. Diese Ergebnisse deuten auf die Rolle pharmakogenetischer Faktoren beim Verlauf der Lithiumprophylaxe hin.

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