Pharmacopsychiatry 1985; 18(4): 267-271
DOI: 10.1055/s-2007-1017379
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

TRH-induced Hormonal Responses: The Effect of Pizotifene and Naloxone

TRH-induzierte Antworten: Die Wirkung von Pizotifen und NaloxonC. M. Banki1, 2 , M.  Vojnik2 , Z.  Papp3 , Z.  Kovacs4 , M.  Arato3
  • 1Duke University Medical School, Department of Psychiatry, Durham, N.C. 27710, USA
  • 2Regional Neuropsychiatric Institute, Nagykallo, Hungary
  • 3National Institute for Nervous and Mental Diseases, Budapest, Hungary
  • 4Postgraduate Medical School, Budapest, Hungary
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

We examined the effects of the serotonin antagonist pizotifene (4 mg daily for 3 days orally), and the opiate antagonist naloxone-HCI (0.8 mg intravenously) on the TRH-induced thyrotropin (TSH), growth hormone (GH), and prolactin (PRL) response in female psychiatric inpatients with adjustment disorder or alcohol abuse. All the patients were free from interfering endocrine and metabolic illness and had not received major psychotropic medication before the investigation.

Pizotifene caused a small but significant decrease of the TRH-induced TSH response in 8 patients, two of them changed their responses from normal (i.e. above 5 mU/l) to blunted. Neither GH nor PRL changed signficiantly after pizotifene. Naloxone-HCI, 30 min before the TRH challenge, did not produce any significant change in the TSH, GH or PRL responses, nor did it cause any significant change in the plasma level of these hormones by itself. The hormonal responses to TRH remained unaltered in ten other patients who had repeated tests without any drug treatment between the two occasions. The results suggest that serotonin deficiency may play a role in the blunted TSH response to TRH, while opiate mechanisms do not appear to have a primary influence on these endocrine effects of TRH.

Zusammenfassung

Die Wirkung von oralem Pizotifen (4 mg täglich über 3 Tage) und Naloxon (0.8 mg intravenös) auf die Stimulation von Thyreotropin (TSH), Wachstumshormon (GH) und Prolaktin (PRL) durch TRH wurde bei hospitalisierten psychiatrischen Patientinnen mit neurotischen Störungen oder Alkoholmißbrauch - in der Abstinenzphase - untersucht. Die Patientinnen waren frei von anderen endokrinen oder metabolischen Erkrankungen und hatten vor dem Test keine psychotrope Medikation erhalten.

Nach Pizotifen war die TSH-Stimulation in geringem Maße, aber statistisch signifikant herabgesetzt; unseren Kriterien nach (5 mU/l) wurden die vorherig normalen Befunde bei 2 Patientinnen pathologisch. Die GH- und PRL-Werte nach TRH zeigten keine signifikanten Änderungen nach der Pizotifenbehandlung. Naloxon, injiziert 30 Minuten vor der TRH-Eingabe, bewirkten keine signifikanten Änderungen dieser Hypophysenhormone. Naloxon selbst zeigte gleicherweise keine wesentlichen Wirkungen. Wiederholte TRH-Stimulationstests bei 10 anderen Patientinnen, ohne dazwischen gegebene Pharmaka, erbrachten ebenfalls unveränderte Ergebnisse.

Die Beobachtungen können darauf hinweisen, daß ein zentrales Serotonindefizit für die Erniedrigung der TSH-Stimulation bei einigen Patienten eine Rolle spielt; dagegen konnten wir anhand der vorliegenden Daten eine primäre Beeinflussung der TRH-Wirkung durch Opiatrezeptoren nicht nachweisen.

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