Pharmacopsychiatry 1987; 20(6): 262-269
DOI: 10.1055/s-2007-1017119
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Results of an Open Clinical Trial of Brofaromine (CGP 11 305 A), a Competitive, Selective, and Short-Acting Inhibitor of MAO-A in Major Endogenous Depression

Ergebnisse einer offenen klinischen Studie zur Wirksamkeit von Brofaremin (CGP 11305 A), einem kompetitiven, selektiven und kurzwirksamen MAO-A-Hemmer bei Patienten mit endogener DepressionA.  Steiger1 , F.  Hoisboer1 , A.  Gerken1 , L.  Demisch2 , O.  Benkert1
  • 1Department of Psychiatry, University of Mainz, Mainz, FRG
  • 2Department of Psychiatry, University of Frankfurt, Frankfurt, FRG
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

In an open clinical trial the authors treated 18 hospitalized patients suffering from endogenous depression with brofaromine (CGP 11305A), a competitive, selective, and shortacting inhibitor of type A monoamine oxidase (MAO). Four patients were defined as good responders, as they had a final HAMD score of between 0 and 7 points. Four patients were judged as improved, with final HAMD scores of between 8 and 15 points, while the remaining eight patients failed to respond (final HAMD score ≥ 16 points). The major observations were a beneficial influence on drive in most patients, while paranoid symptoms worsened markedly, rendering the substance contraindicated in psychotic depression. Brofaromine appears to be safe and well tolerated and largely free of side effects. As objectified by the tyramine pressor test, dietary restrictions during brofaromine treatment require less stringency than is the case with conventional MAO inhibitors. The specificity of brofaromine to inhibit deamination is limited to MAO-A, since no reduction in platelet MAO activity was measurable. Sleep EEG recordings in a subset of patients reveals that the amount of rapid eye movement (REM) sleep is significantly reduced during brofaromine treatment.

Zusammenfassung

18 Patienten mit endogener Depression wurden stationär in einer offenen klinischen Studie mit Brofaromin (CGP 11 305A), einem kompetitiven, selektiven und kurzwirksamen Hemmer der Monoaminoxidase (MAO-Typ A) behandelt. Zum Studien-ende waren 4 Patienten völlig remittiert, der HAMD-Score lag zwischen 0 und 7 Punkten. 4 Patienten wurden mit 8-15 Hamilton-Punkten als gebessert beurteilt, während die übrigen 8 Patienten noch 16 und mehr Punkte aufwiesen und demnach nicht gebessert waren. Klinisch wurde vor allem eine antriebssteigernde Wirkung bei der Mehrzahl der Patienten beobachtet. Paranoide Symptome verstärkten sich unter Behandlung deutlich; daraus folgt, daß die Substanz bei wahnhaften Depressionen kontraindiziert ist. Brofaromin erwies sich als sicher, gut verträglich und weitgehend frei von unerwünschten Wirkungen. Die Ergebnisse des Tyramin-Pressor-Tests deuten darauf hin, daß im Vergleich zu klassischen MAO-Hemmem weniger strenge Diät-Vorschriften erforderlich sind. Die Spezifität der MAO-A-Hemmung wird durch die Beobachtung, daß die MAO-Plättchen-Aktivität nicht verändert wurde, belegt. Schlaf-EEG-Untersuchungen bei einer Subgruppe der Patienten zeigten eine ausgeprägte Unterdrückung des REM-Schlafes unter Behandlung mit Brofaromin.

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