Pharmacopsychiatry 1991; 24(1): 21-27
DOI: 10.1055/s-2007-1014428
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Randomized Double-Blind Study of Fluvoxamine and Maprotiline in Treatment of Depression

Randomisierte Doppelblindstudie von Maprotilin und Fluvoxamin in der Behandlung von DepressionF. de Jonghe , J.  Swinkels , H.  Tuynman-Qua
  • Department of Psychiatry, Academic Medical Center, University of Amsterdam, The Netherlands
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

In a six-week double-blind randomized trial, preceded by a one-week period of single-blind placebo treatment, the efficacy and the side-effects of fluvoxamine (100 - 300 mg/d) (n = 24) and maprotiline (50 - 150 mg/d) (n = 24) were compared in moderately depressed outpatients with DSM-III Major Depression (n = 22) or Dysthymic Disorder (n = 26). Efficacy was measured by means of the Hamilton Depression Rating Scale, the Zung Depression Selfrating Scale, and a Clinical Global Impression of Severity Scale. Side-effects were evaluated by an Adverse Event Inventory and a Psychosomatic Symptom Scale.

A statistically significant improvement was achieved in both treatment groups but success rates were modest: in both groups, 29 % of the patients achieved a clinically significant improvement after six weeks of treatment.

After six weeks of treatment, no difference in efficacy was found between fluvoxamine and maprotiline. Nausea was the most common complaint in the fluvoxamine group, while in the maprotiline group, it was dry mouth and constipation. One maprotiline-treated patient developed a convulsive attack.

Zusammenfassung

Die Effektivität und die Nebenwirkungen von Fluvoxamin (100 - 300 mg pro Tag) (n = 24) und Maprotilin (50 - 150 mg pro Tag) (n = 24) wurden miteinander verglichen in einer 6 Wochen dauernden randomisierten Doppelblindstudie, der eine einwöchige Einzelblind-Behandlung mit Plazebo vorausging. Die untersuchte Gruppe bestand aus 48 mäßig depressiven Poliklinik-Patienten mit DSM-III-Diagnosen von ,,Major Depression" (n = 22) oder ,,Dysthymia" (n = 26). Die Effektivität wurde gemessen anhand der ,,Hamilton Depression Rating Scale", der ,,Zung Depression Selfrating Scale,, und des ,,Klinischen globalen Eindrucks". Die Nebenwirkungen wurden erfaßt anhand der ,,Adverse Event Inventory" und der ,,Psychosomatic Symptom Scale". Die beiden Behandlungsgruppen erreichten eine statistisch signifikante Verbesserung, aber der therapeutische Erfolg war bescheiden: In beiden Gruppen erreichten 29 % der Patienten nach 6 Wochen Behandlung eine klinisch signifikante Verbesserung. Nach 6 Wochen Behandlung gab es keine Unterschiede hinsichtlich Effektivität zwischen den beiden Gruppen. Die meist vorkommende Beschwerde in der Fluvoxamin-Gruppe war Übelkeit, in der Maprotilin-Gruppe meist trockener Mund und Obstipation. Ein Patient in der Maprotilin-Gruppe entwickelte einen epileptischen Anfall.

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