Thorac Cardiovasc Surg 1993; 41(5): 318-320
DOI: 10.1055/s-2007-1013880
Case Report

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Angiosarcoma of the Chest Wall with a Gastric Metastasis

Angiosarkom der Brustwand mit einer Metastase des MagensK. Okabayashi, T. Hanagiri, Y. Noda, S. Ozaki, T. Shiraishi, T. Mitsudomi, T. Okamura, T. Hamada1 , T. Shirakusa
  • Second Department of Surgery, School of Medicine, University of Occupational and Environmental Health, Kitakyusyu, Japan
  • 1Department of Surgical Pathology, School of Medicine, University of Occupational and Environmental Health, Kitakyusyu, Japan
Further Information

Publication History

1992

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

A rare case of chest-wall angiosarcoma with high tendency of local recurrence and with a solitary gastric metastasis is reported. The patient was an 84-year-old man who had a left lateral thoracic mass with a colic pain. The histological diagnosis of a biopsied specimen suggested an angiosarcoma. The first resection was performed, the resected specimen consisted of the 8th, 9th and 10th ribs including the tumor. However the tumor recurred around the primary site and the second resection was undertaken eight months after the first resection. Only three months after the second resection a second chest-wall recurrence together with a solitary gastric metastasis was found. Progressive emaciation, anemia and thrombocytopenia became evident, and the patient died the 40th day after the gastrectomy. Primarily a wide resection of the chest wall beyond the pathologically negative region around the tumor is thought to be necessary.

Zusammenfassung

Es wird über einen 84jährigen Patienten mit einem Angiosarkom der Brustwand berichtet. Der Tumor wurde bei der ersten Operation unter Einschluß der 8.-10. Rippe reseziert. Acht Monate später kam es am primären Tumorsitz zum Rezidiv, das wieder operiert wurde. Drei Monate danach wurde eine solitäre Metastase des Magens gefunden, die zur Gastrektomie führte. Vierzig Tage später starb der Patient unter den Zeichen der Auszehrung. Es wird aus diesem Verlauf der Schluß gezogen, daß bei solch einem Tumor eine Resektion weit im Gesunden erfolgen müsse.

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