Fortschr Neurol Psychiatr 1982; 50(8): 241-246
DOI: 10.1055/s-2007-1002266
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Psychopathologische und computertomographische Befunde bei neuropsychiatrischen Alterserkrankungen*

Findings of Psychopathology and Computerized Tomography in Neuropsychiatric diseasesG.  Gross , G.  Huber , R.  Schüttler
  • Psychiatrische Klinik und Poliklinik der Universität Bonn
* Professor Dr. F.W. Bronisch zum 70. Geburtstag gewidmet.
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Publication Date:
11 January 2008 (online)

Abstract

1978- 1980 we examined 451 patients of the Psychiatric University Clinic of Bonn by computerized tomography. From 260 patients with characterized diseases of the brain and brain damages 78 patients had neuropsychiatric diseases of old age, i.e. cerebro-vascular processes (average age of 63.7 years) and 9 patients had primary degenerative processes of the brain (average age of 62.1 years). Patients with diseases of the cerebral vessels showed irreversible psychopathological syndromes in 87% (68 cases). The rate of pathological findings in CT increases in relation to degree of severity of the chronic (irreversible) organic psychosyndromes from 76% in pseudoneurasthenic syndromes to 93% in patients with organic changes of personality and to 100% in patients with dementia. The ambiguity of the conception of the multi-infarct-dementia is discussed. Only 19% (13 cases) of the sample with irreversible psychopathological changes showed localized neurological deficits and infarctions in CT, but none of them more than one. In all patients with dementia a cortical atrophy was found. There is a significant positive correlation between cerebral atrophy in CT and irreversible organic psychosyndrome. - These findings with computerized tomography demonstrate in accordance with earlier pneumoencephalographic findings that distinct types of irreversible psychosyndromes can be correlated to distinct types of cerebral atrophy. But these statistical correlations between the degree of the severity of the loss of psychic functions and the reduction of cerebral tissue are not necessarily valid for any single case.

Zusammenfassung

1978 bis 1980 wurden in der Bonner Universitäts-Nervenklinik 451 Patienten mittels kranialer Computertomographie (CT) untersucht. Unter den 260 Patienten mit charakterisierbaren Hirnkrankheiten und Hirnschäden sind 78 Kranke mit neuropsychiatrischen Alterserkrankungen in Form von Hirngefäßprozessen (durchschnittliches Lebensalter 63,7 Jahre) und 9 Kranke mit primären hirnatrophischen Prozessen (durchschnittliches Lebensalter 62,1 Jahre). Die Patienten mit Hirngefäßprozessen weisen in 87% (68 Fälle) psychopathologische Dauerveränderungen auf. Entsprechend dem Ausprägungsgrad der chronischen organischen Psychosyndrome steigt die Rate pathologischer hirnatrophischer Befunde im CT von 76% bei pseudoneurasthenischen Syndromen auf 93% bei Kranken mit organischen Wesensänderungen und auf 100% bei Kranken mit Demenz. Die Problematik des Begriffs der Multiinfarkt- Demenz wird erörtert. Nur 13 Fälle (19%) des Kollektivs mit psychopathologischen Dauerveränderungen weisen herdförmige neurologische Ausfälle auf und lassen im CT Infarkte erkennen, dabei in keinem Fall mehr als einen. Alle Patienten mit einer Demenz weisen im CT eine Rindenatrophie auf. Es besteht eine signifikante positive Korrelation zwischen im CT nachweisbarer Hirnatrophie und irreversiblem organischen Psychosyndrom. - Wie früher mittels PEG zeigt sichauch mittels CT, daß bestimmten Typen irreversibler Psychosyndrome bestimmte Typen von Hirnatrophien zuzuordnen sind. Jedoch sind diese statistisch signifikanten Korrelationen zwischen Ausprägungsgrad des Verlustes an psychischen Funktionen und Reduktion des Hirnparenchyms für den Einzelfall nicht zwingend.

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