Fortschr Neurol Psychiatr 1991; 59(12): 479-487
DOI: 10.1055/s-2007-1000723
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Thalamusinfarkte - Klinik, neuropsychologische Befunde, Prognose

Thalamic Infarctions - Clinical Findings, Neuropsychological Test-Results, PrognosisTh.  Büttner1 , G.  Schilling2 , C. R. Hornig2 , W.  Dorndorf3
  • 1Neurologische Klinik der Ruhr-Universität im St. Josef-Hospital Bochum
  • 2Psychiatrische Klinik der Justus-Liebig-Universität Gießen
  • 3Neurologische Klinik der Justus-Liebig-Universität Gießen
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 January 2008 (online)

Abstract

Results of clinical investigations and CCT of 23 patients with thalamic infarctions were evaluated retrospectively. Nineteen patients underwent a clinical and 15 a neuropsychological examination one to 5 years after their stroke. Regarding the affected vascular territory, the patients were divided into the following subgroups: paramedian infarctions (posterior thalamo-subthalamic arteries, 13 patients, among them 5 bilateral infarcts); anterolateral infarcts (tuberothalamic arteries, 5 patients); posterolateral infarcts (thalamo-geniculate arteries, 5 patients). The leading symptoms of paramedian thalamic infarcts were disturbance of consciousness, amnesia and vertical gaze palsy. The patients with anterolateral thalamic infarctions became acutely confused and disorientated, whereas those with posterolateral infarcts suffered from focal neurological deficits in the first place. Five patients with leftsided thalamic infarctions of varying localization were aphasic. Two patients died within the observation period. A slight hemiparesis was detected in two patients and a vertical gaze palsy in 4, respectively, by the neurological reexamination one to 5 years after the stroke, whereas the clinical findings in 11 patients were completely normal. However 5 patients had a chronic psychosyndrome. The neuropsychological examination showed in some cases disorders of visual retention and verbal function as well as deficits in concentration. Neither the character nor the degree of the neuropsychological deficits did depend on the affected vascular territory but on the existence of further cerebral infarcts on CT-scan.

Zusammenfassung

Klinische und CT-Befunde von 23 Patienten mit Thalamusinfarkten wurden retrospektiv untersucht. Ein bis 5 Jahre nach dem Infarkt wurden der neurologische Untersuchungsbefund von 19 und ein standardisierter neuropsychologischer Befund von 15 Patienten erhoben. Folgende thalamische Gefäßterritorien wurden unterschieden: paramediane Infarkte (posteriore thalamo-subthalamische Arterien, 13 Patienten, darunter 5 doppelseitige Infarkte), anterolaterale Infarkte (Aa. tuberothalamicae, 5 Patienten), posterolaterale Infarkte (Aa. geniculothalamicae, 5 Patienten). Leitsymptome der paramedianen Infarkte waren akute Bewußtseinsstörung, Gedächtnisstörung und vertikale Blickparese. Alle Patienten mit anterolateralen Infarkten erlitten akut einen Verwirrtheitszustand mit Desorientiertheit, Für die posterolateralen Infarkte waren in erster Linie fokale neurologische Ausfälle kennzeichnend. 5 Patienten mit linksseitigen Thalamusinfarkten unterschiedlicher Lokalisation hatten eine Aphasie. 2 Patienten starben innerhalb des Beobachtungszeitraumes. Der durch Nachuntersuchung erhobene neurologische Befund von 11 Patienten war vollständig normal. 2 Patienten behielten leichte Hemiparesen, 4 vertikale Blickparesen zurück. Klinisch war bei 5 Patienten ein hirnorganisches Psychosyndrom festzustellen. Die neuropsychologische Untersuchung ergab vor allem Störungen der visuellen Merkfähigkeit und der Sprache, weniger auch der Konzentration einiger Patienten. Ausmaß und Charakter der neuropsychologischen Defizite hingen nicht vom betroffenen Gefäßgebiet ab. Eine Einschränkung der kognitiven Funktionen hatten vor allem Patienten, deren CT neben dem Thalamusinfarkt weitere Infarktzonen zeigte.

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