Klin Padiatr 2006; 218(6): 303-308
DOI: 10.1055/s-2006-942272
Original Article

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Teratoma with Malignant Transformation: Experiences of the Cooperative GPOH Protocols MAKEI 83/86/89/96

Teratome mit maligner Transformation: Erfahrungen der kooperativen GPOH-Therapieoptimierungsstudien MAKEI 83/86/89/96W. Biskup1 , G. Calaminus1 , D. T. Schneider1 , I. Leuschner2 , U. Göbel1
  • 1Department of Pediatric Oncology, Hematology and Immunology, Children's-Hospital, UKD, Heinrich-Heine-University, Düsseldorf
  • 2Kiel Pediatric Tumor Registry, Institute of Pathology, Christian-Albrechts-University Kiel
Further Information

Publication History

Publication Date:
02 November 2006 (online)

Abstract

Background: The designation of a teratoma with malignant transformation (TMT) refers to the occurrence of somatic non-germ cell malignancies within a teratoma. While TMT is a rare but well recognised phenomenon in adult germ cell tumors (GCT), data on TMT in pediatric GCTs are lacking. Patients and Methods: Between 1982 and 2003, 641 patients with extracranial nontesticular pure teratoma (256 coccygeal, 246 ovarian, 139 other sites) were reported to the MAKEI protocols 83/86/89/96 by various, mainly German centres. Patients with teratoma and somatic malignancy were identified by database queries. Patients with malignant germ cell tumor components were excluded from this analysis. The clinical files were reviewed and re-evaluated centrally. Information was actualised by requisition to the participating hospitals. Results: We identified nine patients (all female, age 0-39 years) meeting the histological criteria of TMT. Two patients had coccygeal teratomas and seven ovarian tumors. Carcinoma was the dominating malignancy (five of nine cases). Tumors with glial differentiation and embryonal tumors occurred in two cases each. Resection was performed in seven patients (including both coccygeal tumors) and adjuvant chemotherapy was administered in one of them. Two patients relapsed after resection, but both were cured with chemotherapy. Two patients suffered from advanced tumors and both were treated with primary chemotherapy. One patient was cured from the malignant component (astrocytoma), but the teratomatous components persisted. The other patient died as a result of progression of her malignant medulloepithelioma. Conclusions: Malignant transformation of pure teratomas constitutes a very rare entity in children and adolescents that is most commonly observed in postpubertal girls with ovarian teratoma. Compared to adult patients, similar malignant entities can be observed in association with teratoma. However, in our series, no sarcoma was diagnosed. In localised tumors, complete resection appears to be adequate, whereas chemotherapy should be considered in patients with R1- or R2-resection. Cisplatinum-based chemotherapy was effective as two of four relapsed patients survived tumor free. However, the ideal regimen has not yet been established and the known sensitivity of the histologic components to cytostatic drugs has to be considered in the choice of treatment. Further molecular biologic studies are necessary to understand the origin of these tumors.

Zusammenfassung

Hintergrund: Bei Teratomen mit maligner Transformation (TMT) handelt es sich um das Auftreten von somatischen nicht-Keimzelltumoren innerhalb von reinen Teratomen. Während TMT bei erwachsenen Patienten mit Keimzelltumor (GCT) ein seltenes aber wiederholt beschriebenes Phänomen darstellen, fehlen bisher Daten zu pädiatrischen Patienten. Patienten und Methoden: Zwischen 1982 und 2003 wurden insgesamt 641 Patienten mit extrakraniellen nicht-testikulären reinen Teratomen (256 Steißbein, 246 Ovar, 139 andere Lokalisationen) in den MAKEI-Studien 83/86/89/96 registriert. Patienten mit Teratom und somatischem Malignom wurden mithilfe einer Datenbank identifiziert, die Patientenakten überprüft und zentral ausgewertet. Patienten mit anderen malignen Keimzelltumorkomponenten wurden von dieser Analyse ausgeschlossen. Aktuelle Informationen wurden von den behandelnden Ärzten eingeholt. Ergebnisse: Insgesamt wurden neun Patienten (alle weiblich; Alter 0-39 Jahre) mit der histologischen Diagnose TMT registriert. Bei zwei Patientinnen gingen die Tumoren vom Steißbein aus, bei sieben vom Ovar. Der maligne Anteil war in fünf von neun Fällen ein Karzinom. Darüber hinaus traten zwei Tumoren mit glialer Differenzierung und zwei embryonale Tumoren auf. Bei sieben Patientinnen erfolgte eine Resektion, bei einer mit adjuvanter Chemotherapie. Rezidive traten bei zwei dieser Patientinnen auf, die durch Chemotherapie kurativ behandelt werden konnten. Bei zwei Patientinnen lag bereits ein fortgeschrittenes Stadium vor, beide erhielten primär Chemotherapie. Bei einer dieser Patientinnen wurde die maligne Komponente (Astrozytom) erfolgreich behandelt, während der teratomatöse Tumoranteil verblieb. Die andere Patientin mit Medulloepitheliom verstarb als Einzige im Untersuchungszeitraum. Schlussfolgerung: Eine maligne Transformation innerhalb eines Teratoms tritt bei Kindern und Jugendlichen sehr selten auf. Postpubertäre Patientinnen mit ovarialen Teratomen sind vornehmlich betroffen. Es wurden ähnliche maligne Entitäten wie bei Erwachsenen mit TMT beobachtet, jedoch traten in dieser Untersuchung keine Sarkome auf. Bei einer lokalisierten Erkrankung erscheint eine radikale Resektion ausreichend, während bei Patienten nach R1- oder R2-Resektion eine Chemotherapie in Betracht zu ziehen ist. Platin-basierte Chemotherapie hat eine gute Wirksamkeit gezeigt, die am meisten Erfolg versprechende Chemotherapie ist jedoch noch nicht etabliert. Die Histologie der malignen somatischen Komponente sollte in die Auswahl der Chemotherapie berücksichtigt werden. Weitere molekularbiologische Untersuchungen sind notwendig, um den Ursprung dieser Tumoren zu klären.

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Dr. med. W. Biskup

Klinik für Kinder-Onkologie, -Hämatologie und -Immunologie · Heinrich-Heine-Universität

Moorenstr. 5

40225 Düsseldorf

Phone: 02 11/8 11 64 91

Fax: 02 11/8 10 49 82

Email: makei@med.uni-duesseldorf.de

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