Notfall & Hausarztmedizin (Notfallmedizin) 2005; 31(5): 202-206
DOI: 10.1055/s-2005-871838
Notsituation

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Prähospitale Lyse des akuten Herzinfarkts

Kombinierte Thrombolyse und InterventionH.-R. Arntz1
  • 1Medizinische Klinik II, Charité, Berlin
Further Information

Publication History

Publication Date:
24 June 2005 (online)

Zusammenfassung

Ist ein ST-Streckenhebungsinfarkt durch klar definierte EKG-Zeichen eines 12-Kanal-EKGs bei entsprechender Klinik nachgewiesen, kann die Therapiestrategie mehreren Wegen folgen. Wichtig für die Wahl der Strategie sind dabei die Symptomdauer, die Erreichbarkeit eines qualifizierten Interventionszentrums, die Logistik des Rettungsdienstes, der klinische Zustand des Patienten, das Vorhandensein von Kontraindikationen gegen eine Lysetherapie und die Präferenz des Patienten selbst, die bei der Umsetzung der Leitlinien der Deutschen Gesellschaft für Kardiologie mitberücksichtigt werden müssen. Scheinbar steht die Thrombolyse in Konkurrenz zur Intervention, beide Verfahren können sich aber auch ergänzen. Beispielsweise kann der Thrombolyse routinemäßig die Intervention folgen, die so genannte „Facilitated PCI”. Eine Ausweitung des Facilitated-PCI-Verfahrens könnte durch Kombination mit Thrombolyse in niedriger Dosis mit zusätzlicher Gabe eines Gp IIb/IIIa-Rezeptorblockers erreicht werden. Eine weitere Möglichkeit besteht in der so genannten Rescue-Intervention. Im Rahmen der Verbringung eines Patienten zur primären PCI ist die Gabe eines Gp IIb/IIIa-Rezeptorblockers bereits durch den Notarzt oder im peripheren Krankenhaus in Vorbereitung zur Intervention eine weitere therapeutische Option.

Summary

Once an ST elevation myocardial infarction has been confirmed by clearly defined ECG signs of a 12-channel ECG recording, in a patient with relevant clinical findings, the therapeutic strategy has a choice of several options. Of importance when deciding what strategy to follow are the parameters duration of symptoms, distance to a specialised percutaneous coronary intervention (PCI) centre, the logistics of the medical rescue service, the clinical state of the patient, the presence of contraindications for thrombolytic therapy, and the patient's own preference, all of which need to be taken into account when implementing the guidelines of the German Society for Cardiology. Although thrombolysis appears to be in competition with PCI, the two procedures can complement each other, for example, thrombolysis can be applied routinely following PCI - so-called facilitated PCI. This latter procedure might also be expanded by combining it with thrombolysis at a low dose, with the additional administration of a GpIIb/IIIa receptor blocker. Another option is the so-called rescue intervention. During transport of the patient to primary PCI, administration of a GpIIb/IIIa receptor blockers already by the emergency physician or in the peripheral hospital in preparation for coronary intervention is yet another option.

Literatur

  • 1 Hamm C, Arntz HR, Bode C, Giannitsis E, Katus H, Levenson B, Nordt T, Neumann FJ, Tebbe U, Zahn R. Leitlinien: Akutes Koronarsyndrom (ACS) Teil 2: ACS mit ST-Hebung.  Z Kardiol www.dgk.org/leitlinien/index.aspx . 2004;  93 324-341
  • 2 Boersma E, Maas ACP, Deckers JW. et al. . Early thrombolytic treatment in acute myocardial infarction: reappraisal of the golden hour.  Lancet. 1996;  348 771-775
  • 3 De Luca G, Suryapranata H. et al. . Time delay to treatment and mortality in primary angioplasty for acute myocardial infarction: every minute of delay counts.  Circulation. 2004;  109 1223-1225
  • 4 Dalby M, Bouzamondo A, Lechat P, Montalescot G. Transfer for primary angioplasty versus immediate thrombolysis in acute myocardial infarction: a meta-analysis.  Circulation. 2003;  108 1809-1814
  • 5 Nallamothu B. et al. . Percutaneous coronary intervention versus fibrinolytic therapy in acute myocardial infarction: is timing (almost) everything?.  Am J Cardiol. 2003;  92 824-826
  • 6 Widimsky P, Budesinsky T, Vorac D. 'PRAGUE' Study Group Investigators . Long distance transport for primary angioplasty vs immediate thrombolysis in acute myocardial infarction. Final results of the randomized national multicentre trial-PRAGUE-2.  Eur Heart J. 2003;  24 94-104
  • 7 Bonnefoy E, Lapostolle F, Leizorovicz A. et al. . Primary angioplasty versus prehospital fibrinolysis in acute myocardial infarction: a randomised study. Comparison of Angioplasty and Prehospital Thrombolysis in Acute Myocardial Infarction (CAPTIM) study group.  Lancet. 2002;  360 825-829
  • 8 Steg PG, Bonnefoy E, Chaubaud S. et al. . Impact of Time to Treatment on Mortality after Prehospital Fibrinolysis or Primary Angioplasty.  Circulation. 2003;  108 2851-2856
  • 9 Hochman JS, Sleeper LA, Webb JG. et al. . Early revascularization in acute myocardial infarction complicated by cardiogenic shock. SHOCK Investigators. Should We Emergently Revascularize Occluded Coronaries for Cardiogenic Shock.  N Engl J Med. 1999;  341 625-634
  • 10 Loubeyre C, Lefevre T, Louvard Y. et al. . Outcome after combined reperfusion therapy for acute myocardial infarction, combining pre-hospital thrombolysis with immediate percutaneous coronary intervention and stent.  Eur Heart J. 2001;  22 1128-1135
  • 11 Danchin N, Blanchard D, Steg PG. et al. . USIC 2000 Investigators Impact of prehospital thrombolysis for acute myocardial infarction on 1-year outcome: results from the French Nationwide USIC 2000 Registry.  Circulation. 2004;  110 1909-1915
  • 12 Antman EM, Giugliano RP, Gibson CM. et al. . Abciximab facilitates the rate and extent of thrombolysis: results of the thrombolysis in myocardial infarction (TIMI) 14 trial.  Circulation. 1999;  99 2720-2732
  • 13 Thiele H. et al. .Ergebnisse der Leipziger prähospitalen Lysestudie. Vorgetragen anlässlich der Frühjahrstagung der DGK. Mannheim 2004
  • 14 Ellis SG, da Silva ER, Heyndrick G. et al. . Randomized comparison of rescue angioplasty with conservative management of patients with early failure of thrombolysis for acute anterior myocardial infarction.  Circulation. 1994;  99 2280-2284
  • 15 Juliard JM, Himbert D, Cristofini P. et al. . A matched comparison of the combination of prehospital thrombolysis and standby rescue angioplasty with primary angioplasty.  Am J Cardiol. 1999;  83 305-310
  • 16 Schroder R. Prognostic impact of early ST-segment resolution in acute ST-elevation myocardial infarction.  Circulation. 2004;  110 506-510
  • 17 Stone GW, Grines CL, Cox DA. et al. . Comparison of angioplasty with stenting, with or without abciximab, in acute myocardial infarction.  N Engl J Med. 2002;  346 957-966
  • 18 Arntz HR, Schröder J, Pels K. et al. . Is Early Prehospital Administration of Abciximab Superior to Periprocedural Therapy in Patients With ST-Segment Elevation Myocardial Infarction and Planned Percutaneous Coronary Intervention? Early and Late Results from The Randomized REOMOBILE Study.  JACC. 2004;  43 250A

Anschrift des Verfassers

Prof. Dr. med. Hans-Richard Arntz

Charité, Campus Benjamin Franklin, Medizinische Klinik II

Hindenburgdamm 30

12200 Berlin

Email: hans-richard.arntz@charite.de

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