ZWR - Das Deutsche Zahnärzteblatt 2005; 114(6): 275-279
DOI: 10.1055/s-2005-871720
Fortbildung
Parodontologie
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Übergewicht - ein Risikofaktor für die Entstehung von Parodontitis?

Overweight - a Risk Factor for Periodontitis?H. Staudte, B. W. Sigusch, R. Bitsch, E. Glockmann
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 June 2005 (online)

Zusammenfassung

Die Identifizierung und Charakterisierung von Risikofaktoren, die das Auftreten entzündlicher Parodontalerkrankungen begünstigen, sind eine wichtige Vorraussetzung für die Entwicklung effektiver Präventionsprogramme und Therapiekonzepte. Aktuelle Studien beschreiben, dass Übergewicht, welches bereits im jungen Erwachsenenalter besteht, ein Risikofaktor für die Entstehung der Parodontitis darstellt. Dabei spielen auch Komplikationen eine Rolle, die im Zusammenhang mit einem erhöhten Körpergewicht gehäuft auftreten, wie beispielsweise der Diabetes mellitus und Fettstoffwechselstörungen. Die folgende Übersichtsarbeit stellt die Ergebnisse aktueller Studien vor, die das Parodontitisrisiko im Zusammenhang mit dem Körpergewicht untersucht haben. Außerdem werden die komplexen Wechselwirkungen zwischen dem Stoffwechsel und dem Immunsystem erläutert. Abschließend erfolgt die Aufstellung spezieller Ernährungsempfehlungen zur Gewichtsreduktion, die im Rahmen von Präventions- und Therapieprogrammen an Parodontitispatienten weitergegeben werden können.

Summary

The identification and characterization of periodontal risk factors are important to develop effective prevention programms and therapy concepts. Current studies describe also overweight or obesity as a risk factor for periodontal diseases, especially in young people. In this context complications during obesity, e. g. diabetes and hyperlipidemia influence also the periodontal conditions, especially about the immune system. The following article explain the results of current studies that investigated the relations between overweight and periodontitis. Furthermore the complex interactions between the metabolism and the immune system will be established and nutritional recommandations will be given to include it in preventive and therapeutical concepts.

Literatur

  • 1 Alvarez C, Ramos A. Lipids, lipoproteins, and apoproteins in serum during infection.  Clin Chem. 1986;  32 142-145
  • 2 Al-Zahrani MS, Bissada NF, Borawski EA. Obesity and periodontal disease in young, middle-aged, and older adults.  J Periodontol. 2003;  74 610-615
  • 3 Bjelland S, Bray P, Gupta N, Hirsch R. Dentists, diabetes and periodontitis.  Austr Dent J. 2002;  47 202-207
  • 4 Chandra RK, Kutty KM. Immunocompetence in obesity.  Acta Paediatr Scand. 1980;  69 25-30
  • 5 Cousin B, Munoz O, Andre M. et al. . A role for preadipocytes as macrophage-like cells.  FASEB. 1999;  14 305-312
  • 6 Cutler CW, Shineding EA, Nunn M. et al. . Association between periodontitis and hyperlipidämia: Cause or effect?.  J Periodontol. 1999;  70 1429-1434
  • 7 Gallin JI, Kaye D, O'Leary WM. Serum lipids in infection.  N Engl J Med. 1969;  281 1081-1086
  • 8 Gasic S, Tian B, Green A. Tumor necrosis factor-alpha stimulates lipolysis in adipocytes by decreasing Gi protein concentrations.  J Biol Chem. 1999;  274 6770-6775
  • 9 Gregoire FM, Smas CM, Sue HS. Understanding adipocyte differentiation.  Physiol Rev. 1998;  18 783-809
  • 10 Grossi SG, Genco RJ. Periodontal disease and diabetes mellitus: A two-way relationship.  Ann Periodontol. 1998;  3 51-61
  • 11 Hirasawa M, Takada K, Makimura M, Otake S. Improvement of periodontal status by green tea catechin using a local delivery system: A clinical pilot study.  J Periodontol Res. 2002;  37 433-438
  • 12 Heinrich PC, Castell JV, Andus T. Interleukin-6 and the acute phase response.  Biochem J. 1990;  265 621-636
  • 13 Higdon JV, Frei B. Obesity and oxidative stress-a direct link to CVD?.  Arterioscler Thromb Vasc Biol. 2003;  23 365-367
  • 14 Kelley DS, Daudu PA, Branch LB. et al. . Energy restriction decreases number of circulating natural killer cells and serum levels of immunglobulins in overweight women.  Eur J Clin Nutr. 1994;  48 9-18
  • 15 Koletzko B, Rauh-Pfeifer A. Übergewicht im Kindes- und Jugendalter. In: Biesalski HK, Fürst P, Kasper H et al. Ernährungsmedizin. Stuttgart: Georg Thieme Verlag 1999: 240-243
  • 16 Lord GM, Matarese G, Howard JK. et al. . Leptin modulates the T-cell immune response and reverses starvation-induced immunosuppression.  Nature. 1998;  394 897-901
  • 17 Losche W, Karapetow F, Pohl A, Pohl C, Kocher T. Plasma lipid and blood glucose levels in patients with destructive periodontal disease.  J Clin Periodontol. 2000;  27 537-541
  • 18 Moriguchi S, Oonishi K, Kato M, Kishino Y. Obesity is a risk factor for deteriorating cellular immune functions with aging.  Nutr Res. 1995;  15 151-160
  • 19 Nieman DC, Nehlsen-Cannarella SL, Henson DA. et al. . Immune responses to obesity and moderate weight loss.  Int J Obes. 1996;  20 353-360
  • 20 Nishimura F, Murayama Y. Concise review. Periodontal inflammation and insulin resistance-lessons from obesity.  J Dent Res. 2001;  80 1690-1694
  • 21 Oliver RC, Tervonen T. Diabetes - a risk factor for periodontitis in adults?.  J Periodontol. 1994;  65 530-538
  • 22 Perlstein M, Bissada N. Influence of obesity and hypertension on the severity of periodontitis in rats.  Oral Surg Oral Med Oral Pathol. 1977;  43 707-719
  • 23 Rexrode K, Carey V, Hennekens C. et al. . Abdominal obesity and coronary heart disease in woman.  J Am Med Assoc. 1998;  280 1843-1848
  • 24 Rosenstein ED, Kushner LJ, Kramer N, Kazandjian G. Pilot study of dietary fatty acid supplementation in the treatment of adult periodontitis.  Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids. 2003;  68 213-218
  • 25 Safkan-Seppala B, Ainamo J. Periodontal conditions in insulin-dependent diabetes mellitus.  J Clin Periodontol. 1992;  19 24-29
  • 26 Saito T, Shimazaki Y, Sakamoto M. Obesity and periodontitis.  N Engl J Med. 1998;  339 482-483
  • 27 Seppala B, Ainamo J. A site-by-site follow-up study on the effect of controlled versus poorly controlled insulin-dependent diabetes mellitus.  J Clin Periodontol. 1994;  21 161-165
  • 28 Staudte H, Sigusch BW, Klinger G, Glockmann E. Grapefruit beeinflusst klinische und paraklinische Faktoren bei Patienten mit Parodontitis marginalis.  ZWR Das deutsche Zahnärzteblatt. 2002;  1/2 33-37
  • 29 Thorstensson H, Hugoson A. Periodontal disease experience in adult long-duration insulin-dependent diabetics.  J Clin Periodontol. 1993;  20 352-358
  • 30 Vanhala M, Vanhala P, Kumpusalo E, Halonen P, Takala J. Relation between obesity from childhood to adulthoodand the metabolic syndrome: Population based study.  BMJ. 1998;  317 319
  • 31 Wood N, Johnson RB, Streckfus CF. Comparison of body composition and periodontal disease using nutritional assesment techniques: Third National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES III).  J Clin Periodontol. 2003;  30 321-327
  • 32 Yudkin JS, Kumari M, Humphries SE, Mohamed-Ali V. Inflammation, obesity, stress and coronary heart disease: Is interleukin-6 the link?.  Atherosclerosis. 2000;  148 209-214

Korrespondenzadresse

Henrike Staudte

Poliklinik für Konservierende Zahnheilkunde

An der alten Post 4

07740 Jena

Email: H.Staudte@gmx.de

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